måndag 30 januari 2012

Zlatan

Det var länge sen man såg filmen "Blådårar 2" och den rullade förbi på kanal 2 nu ikväll.
Har man inte sett den förut så har man en rolig timme framför sig på Svt Play för HÄR kan man hitta den.
Bättre timing på att följa en spelare i ett lag, än vad det filmteamet har gjort, får man leta efter.

Under samma år och sommar satt jag ibland på läktaren och någon enstaka gång stod jag och fotograferade mina första fotbollsmatcher för en lokal tidning i Malmö.
Jag minns att jag en gång lyckades med konststycket att få till en ganska hyfsad bild på den där nya killen Zlatan och den bilden prydde därefter min svågers vägg i ungefär 8 år till han insåg att den blivit lite inaktuell.
Jag har nog bjudit på bilden förut här på bloggen förut, men å andra sidan, det är ju den enda jag har på killen när han hade ljusblå tröja.

En annan trevlig historia är när jag och min kamrat Emil Malmborg, tillsammans med Emma Larsson gick och såg Malmö FF möta Djurgården ungefär år 2000 på Stockholm Stadion.
Vi tog en paus i våra fotografstudier, inställde oss i Malmös klack under klocktornet, tryckte i oss korv med bröd och stämde in i sången "Super-zlatan" klapp-klapp-klapp.

Malmö rullade in en säker 4-0 seger och målet i inledningen på klippet nedan fick vi således se live även om fröken Larsson kanske inte uppmärksammade händelsen och ställde följande fråga i bilfärden på väg hem:
-"Gjorde han nåt mål den där Super-Zlatan?"
Jo, Emma, han rullade in en balja och fyra spelare från Djurgården var ju uppe och käkade varmkorv med oss på läktaren. Hur sjutton kunde du missa dem?



2 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, han var ju grå som en mus under den där matchen, den där superzlatan!
Jag hade ju en korv med bröd att käka upp och en framtida pappa till mina barn att flörta med.

/Larsson

Daniel Nilsson sa...

ja, just det.. .ni verkade ju lite ofokuserade under en del av första halvlek. Det var nog just då målet kom! haha!