torsdag 28 juni 2012

Viva Espana

Jag gillar Spanien.
Jag tyckte det var trevligt att de röda tog sig till final idag.

Den första gången jag plåtade Spanjorerna i en stor final var under handbolls VM 2005.
Då såg det ut så här under själva matchen.

När domaren satte pipan till munnen så stod de där som vinnare med pokalen i skyn och det jag minns av den prisutdelningen var att en tysk och en spansk fotograf skulle starta handgemäng.

Spanjoren tyckte att tysken trängde sig och röt aggressivt "This picture means more to me than to you". Tysken svarade lika förbannat men med en argare accent, vilket det ibland brukar låta när tyskarna ryter till "I work for a bigger agency than you..bla bla bla" och ungefär sådär höll det på.
Jag satt precis bredvid och lite underhållande var det att lyssna på mitt i röran.
Jag har även ett minne av att jag inte var torr när jag fotograferade den där pokalutdelningen och här nere kan man se anledningen till det.


På plats var jag också när Sverige gjorde en heroisk fotbollsmatch 2007 och lyckades besegra Spanien med 2-1 på Råsunda. Markus Allbäck gjorde ett trevligt mål i slutet och det skedde på andra sidan planhalvan så det blev inte så bra.

Inga kioskvältare till bilder hade jag från den matchen men ett annat trevligt minne från de dagarna var att jag dagen efter spanien matchen åkte till Island och badade i en varm källa, för i Reykjavik skulle nästa kvalmatch spelas.
Pressrummet under arenan i Reykjavik gick dock inte till historien på någon top-ten-list över pressrum med fantastiskt dryck eller förtäring och om jag skulle våga mig på att ge det ett betyg så skulle det bli max 1 Geyser av fem möjliga.
2007 såg jag Spanien kicka boll igen.
Då åkte vi långt... 30 mil till Århus i Danmark med två reportrar i bilen, varav en av dem egentligen bara var en låtsatsjournalist, men ändå.
Två veckor senare var det planerat att vi skulle trolla fram vår tredje familjemedlem så under den matchen satt jag hela tiden och undrade om jag hade någon täckning på telefonen.
Täckning på telefonen hade jag men det kom inget samtal om för tidiga värkar och Sergio Ramos gjorde ett snyggt mål.


Tennisspelaren Rafael Nadal är ju också från landet Spanien och honom såg jag några gånger under OS 2008. "Jävlar vad snabb han är, han hinner upp alla bollar"var min tanke när jag såg honom spela.
Så vann han ju också OS guld.
Finalen missade jag.
Under fotbolls VM 2006 utbrast den röda klacken "Viiiiva Espana" under hela uppvärmningen och de laddade upp för ett rejält fotbollspartaj med tjurfäktare och kastanjetter på läktarplats.
Själv var jag inte så upphetsad över spanjorerna vid tidpunkten utan njöt mest fotbollskonster från mannen med Z på ryggen.
Zidane hette han.
Han stänkte ju in en balja i nätmaskorna också men med tanke på mitt oflyt av sittplaceringar under den turneringen så avgjorde ju Zidane självfallet på andra sidan planhalvan.

Men minnet av "Viva Espana" från läktarplatsen var ju trevligt och supportrarna var ju både glada och färgrika.
Det finns ju egentligen inte mycket som går upp mot en hederlig ansiktsmålning.
Fast å andra sidan...
Om man går ytterligare ett snäpp längre så skulle jag nog utan minsta tvivel kunna påstå att fransmännen gick segrande även ur publikkampen.
För idén med en soldathjälm med tillhörande fjäderfä i plast torde nog vara lite mer originellt än röd och guld färg.
Fast i fotbollsfinalen på Söndag kommer jag nog trots allt hålla på Spanjorerna.
Oavsett om det blir Tyskland eller Italien som kommer stå på andra sidan linjen.
Jag har ju så att säga lite fler minnen från Spanien.

Inga kommentarer: