måndag 30 september 2013

11 Vänner

Min första bekantskap med fotbollstidningen 11Freunde stiftades förra veckan.

Det är den tyska motsvarigheten till Offside med genomarbetad bra fotbollsjournalistik och den var lika snygg som det svenska magasinet.
11Freunde är ett rejält magasin på över 100 sidor, med långa reportage, väldigt fin layout och enligt Offsides blogg, där de listar europeiska fotbollsmagasin, så ligger upplagan på det här tyska magasinet på omkring 120.000.
Fotografen Toby Binder har bla ett 8 sidor rent bildreportage omVFB Stuttgart och det var ju hur fint som helst.
 I magasinet hittar man intervjuer med tyska storstjärnor, småklubbsfotboll och gammal hederlig retro från VM 1982.  Även om jag inte är någon större hejare på tyska så är jag imponerad av det här snygga magasinet. Framförallt är jag imponerad av att det i de här tiderna går att göra bra magasin med ordentlig journalistik.

På sidan 92 hittar man även mitt och erik Eje Almqvist reportage om David James som vi gjorde för Offside för någon månad sedan.
Reportaget ligger fint på 7 sidor och några av sidorna ser ut som nedan.


Har man missat filmen vi producerade till Offside med David James-reportaget så kan man se den här igen. Nu med en annan logga i slutet.


2 kommentarer:

Peter Holgersson sa...

Kul att du delar med dig av detta. Har tidigare köpt Filter efter tips här och det får allt bli Offside framöver om man hittar den i ngn tidningshylla! Tack DN!

Daniel Nilsson sa...

Härligt att höra Peter!
Båda magasinen har otroligt duktiga journalister, bra reportage och bra bilder så de borde man inte missa!
Kul att man inspirerar till tidningsköp!

//Daniel