måndag 4 maj 2015

Derby i Malmö

Igår var det skånederby i Malmö mellan MFF och HIF och det bevakade jag för min gamla arbetsplats Bildbyrån, och således också indirekt för Aftonbladets live-bevakning av evenemanget.

Bilder och intervjuer från live-bevakningen kan man kan se om man klickar HÄR och scrollar ner en bit.

Lite otur hade jag när den här matchen drog igång eftersom jag av någon anledning märkte att bilderna inte skickades iväg från min kamera som de skulle.
Lampan blinkade och sändningen från kamera till modemet i fickan var av någon anledning inte som den brukade utan bara lyste rött.
När jag på dubbelkollat alla inställningar och alla modem så insåg jag att min wi-fi sändare på kameran hade ramlat av....
Hur nu det hade gått till, med tanke på att man skruvar fast den, kan man fråga sig...

Det där var ju ingen vidare start och speciellt inte särskilt kul när man hade 90 minuter livebevakning framför sig.
Jag såg 5000 kr försvinna upp i rök, för det är ungefär vad en såndär grunka kostar, och chansen att jag skulle hitta den igen någonstans runt planen var ju faktiskt orimligt liten.
Jag frågade Lars Dareberg om han möjligen hade en extra i väskan och precis när han kom förbi för att låna ut en (tack för det) så hittade jag den på marken 20 centimeter från stället där jag lagt min väska och stol.
Den kunde inte hittat ett bättre ställe att ramla av på.
Hur osannolikt är det där egentligen ?

För övrigt så var det väldigt fint ljus på arenan....
Jag gillar när solen bara täcker halva planen.
Då underxponerar jag som bara den så bakgrunden blir riktigt svart och fin och konturerna på spelarna lyser upp fint i strimmorna av solen.


Här gör Malmös Magnus Wolf Eikrem 1-0 bakom Pär Hansson och den där nya reklamgrejen bakom mål gör att man oftast får ställa sin remotekamera väldigt långt ut på kanterna nuförtiden. 
Jag brukar ibland till och med ställa den lite vid sidan om målet, det kan funka bra det också ibland som en liten variation om man inte vill ha nät på hela bilden.
Eikrem blev så här glad efter det där 1-0 målet men ännu gladare blev han efter 3-1 då både tröja och allt åkte av. 
Tyvärr satt jag på motsatta sidan då men min kollega Petter Arvidsson fick bra bilder på det där.
Här jublar laget efter 1-0 på en ganska fullsatt Swedbank Stadion.
Runt 20.000 nånting skulle jag tro....
På tal om siffror så har jag all som oftast kameror till antalet två i knäet. 
Oftast placerar jag också två stycken bakom mål de gånger jag kan låna Åsas kameror när hon inte är iväg och resor.

På kamera nummer 2 har jag alltid en vidvinkel vilket kan vara behändigt om de kommer nära och när jag lyckades kastade upp den igår så råkade jag zooma ut för att ta en bättre bild samtidigt som jag faktiskt också tog en bild. Det var ju faktiskt inte ens meningen.

Den där grejen lärde man sig redan i fotoskolan (zooma ut och ta en bild på lång slutartid) och det där var ju inne som en cool grej för 10 år sen att göra titt som tätt, men den där bilden blev ju rolig trots allt, så den åkte in i systemet den med.

Helsingborgs Robin Simovic hann göra 2-1 bakom Malmös målvakt Robin Olsen...

...Innan Malmös Magnus Wolff Eikrem gjorde sitt andra mål och satte 3-1 i slutminuterna nedan.


Imorgon är det Måndag.
Åsa åker iväg tidigt som sjutton på en arbetsresa som förhoppningsvis kan bli väldigt bra om allt går som det skall.
Själv har jag inget inplanerat och förutom att fixa fram ett jobb från i Fredags skall jag försöka hinna bocka av en massa saker på min Att-göra-lista.
Bland annat skall jag handla batterier och en pärm. Alltid nåt.
Låt veckan börja.





Inga kommentarer: