måndag 23 juli 2012

OS Retro....

Oj oj oj vilken saknad man känner nu när ens kollegor börjar packa sina väskor och sätta sig på flygplanen mot London.
Det var ju nästan en självklarhet att man skulle känna det där suget att vara på plats på OS när det närmar sig, så jag får hoppas att jag får möjlighet att ta upp det där med att fotografera Olympiska spel någon gång i framtiden igen.

Mina tre Olympiska spel, 1 sommar och 2 vinter, har ju bjudit på både det ena och det andra i som man lägger i sitt register av trevliga upplevelser.
Jag tänkte bjuda på några av mina gamla favoritbilder från spelen jag avverkat, men innan dess tänkte jag också passa på att bjuda på sådant man också kommer sakna, dvs det här.
De fotografiska kollegorna och råtthålen man bodde i.

 Som här tex, även om man absolut inte skall kalla lyxlägenheten vi inkvarterade oss i Vanvouver för råtthål. Det var en lyxig lya med två fina rum och en rasande varm och go öppen spis. Däremot gick inte våra frukostintagningar till historien, detta var nog en av få som vi tog tillsammans och resten av veckorna tog vi en "rostad-macka-to-go" kan man säga.
På tal om frukost så bestämde vi första morgonen i Peking 2008 att "Frukost, det skall vi äta tillsammans varje morgon!".
Detta klarade vi att göra 1 gång.
Efter det satte vi inte ens vår fot i frukostmatsalen. Vi hann helt enkelt inte, för vi gick ju nästan upp innan vi gått och lagt oss.
Däremot hade vi betydligt trevligare ölkvällar med bildvisningar.
I en väldigt spartanskt inredd OS-lya i media-byn.
Joel och Nils bodde som packade sillar i ett litet rum och mer om det kan man se på Nils blogg.
Som packade sillar var vi också när vi under OS i Vancouver 2010 tillsammans med Jimmy Wixtröm, Nils Jakobsson, Joel Marklund och jag själv kände på åkdonet olympisk rodel och samtidigt insåg att man i dessa maskiner egentligen borde klä sig i en slimmad kroppstrumpa och undvika fluffiga vinterjackor.
 
På tal om diverse boningsrum så hade Aftonbladet tjackat in sig på en rekorderlig lya bara några hundra meter från skidbackarna i Torino 2006. 
I den lyan avnjöt jag och Jerker Ivarsson diverse kex och vin under en ledig kväll vilket inte hör till vanligheterna under dessa olympiska tillställningar. 
Och som man kan avläsa av denna bild så intog jag och Jerker vin och kex i ungefär samma mundering som jag och Nils Jakobsson käkade frukost i 4 år senare, som man kan se på den översta bilden.

Andreas Bardell njöt under stora delar av Vancouver 2010 av det tjusiga vädret och med tanke på hans allt annat än torra klädprylar så kan man förutse att han efter denna bilden satt i ett torkskåp i ungefär två veckor....
...och ungeöär lika torr var jag själv under ett besök i en freestyle backe i Torino 2006.
Här avverkar jag en invigning av de olympiska spelen i Torino 2006... och med bilden kan man lätt utläsa att spelen inte ens börjat med tanke på hur fräsch och utvilad man ser ut.
...Och det var väl ungefär lika fräsch och utvilad som man såg ut när startskottet för invigningen gick av stapeln fyra år senare i Peking.
Den största och mest markanta skillnaden torde dock vara att frisyren blivit något tunnare.
....För när man senare kommer några veckor in i spelen så personifierar Nils Jakobsson den samlade mediakåren på ett alldeles exemplariskt sätt. 
 Jonas Lindkvist njöt även han av värme och lärde ut några av sina fotografiska kunskaper till en olympisk guldmedaljör i höjdhopp....
.....och i Vancouver lärde han de allra flesta hur man behöll ett gott humör uppe samtidigt som man bar en mössa med stil.
 Lars Dareberg, den trevliga danske fotografen Jens Dresling , och någon okänd människa som visar de bakre delarna hade sökt sig till skuggan i väntan på en buss i Peking. Det gjorde de rätt i eftersom värmeböljan i den staden inte var att leka med.

 Nils Jakobsson, killen i förgrunden till vänster, njöt ofta av stämningen på de olympiska spelen och smälte ganska lätt in bland både supportrar och fotografer. 
 Ungefär lika lätt som Joel Marklund smälte in i på ishockeyfinal i Vancouver 2010...
..eller Lars Dareberg och Jonas Lindkvist under samma final fyra år tidigare....
Som man kan se på bilderna så var samma tecken med fingrarna lika populära nu som då.
Och ungefär samma tecken höll sig framme även i de kanadensiska turistbilderna.

Jag räknar med att uppväga min saknad av olympiska spel med att följa
Joel Marklund
Niklas Larsson
Nils Jakobsson
Lars Dareberg
och Jens Dresling 
som alla är på plats i London.
Lycka till vänner, det skall bli en fröjd att följa er!

Något som är alldeles säkert är att jag också kommer slå ett öga på dessa herrar:
David Burnett
och Donald Miralle
som brukar producera sevärda material.



Inga kommentarer: