lördag 19 december 2009

Utförliga bildtexter

Den enda som möjligen kan vara glad över att det inte fungerade att lägga upp bilder häromdagen måste möjligen vara praktikanten som troligtvis hoppades på att vårt möte i squashhagen skulle vara något som helt skulle falla i glömska.
Men är det någonting jag lärt mig så är det att skriva utförliga bildtexter.
I Årets bild tider torde väl den här vara något för Sport Feature... eller kanske är det Nyhetsbild? Bildtexten talar i alla fall sitt tydliga språk.
091215 Squash, VM-Final: Joel Marklund, Norrland - Daniel Nilsson, Skåne:
Joel Marklund deppar efter att ha förlorat den oerhört jämna finalen där han som underdog lyckades kämpa sig fram till fem matchbollar och på så sätt trodde att han hade segern som i en liten ask.
Marklund förlorade på ungdomlig orutin och nervositet med två bollars marginal i det tredje och avgörande setet och enligt uttalandena efter matchen så bedömer experterna att Marklund inte var alltför förkrossad. En förlust var något han räknade med och att bara kunna spela sig upp till matchbollar kunde ses som en halv seger. Han spås en lysande karriär, dock inom en annan sport.



På tal om Årets Bild så fick den unge mannen som tröstpris en lunch av sin överman och i all kamratskap delade vi därefter med oss av våra årskollektioner i bilder över en pasta och två släta koppar kaffe.
Den unge praktikanten har sått ett och annat guldkorn, även om han inte hållt i kameran på sina bästa bilder, men han jobbar tydligen lika bra med en fjärrkontroll i handen och det skulle förvåna mig mycket om där inte är en ishockeybild med i Årets nominerade sportkort.
Huvudstaden var snöig och vit men fanken vad jag blir trött på allt det här:
- Kan jag ta en kopp kaffe till här eller stänger ni snart?
- Oj alltså, jag förstod inte va du sa, vi stänger kl 21. Jag bodde i Malmö i sex månader men fick flytta för jag förstod inte vad folk sa.
- Så bra då! tänkte jag.

Inga kommentarer: