fredag 16 maj 2014

VM i Brasilien 1950



För ett tag sedan träffade jag Calle Palmér. 
Calle är den enda svenska spelare som är kvar i livet från fotbolls-VM i Brasilien 1950 när Sverige tog brons.
Inför fotograferingen åkte jag ut en sväng till idrottsmusset i Malmö där jag visste att det fanns en del gamla tröjor och bollar som jag kunde låna och Calle berättade att han skänkte sin gamla landslagströja till något museum för säkert 30 år sen. 

När jag visade att jag lånat en tröja blev han nostalgisk och sken upp och fingrade på tröjan. 
Men han och hans fru var inte säkra på om det verkligen var hans eller om han kanske hade snören i kragen... 
"Men jag hade nummer 8 i alla fall" sa Calle och vände på tröjan. 
Numret på ryggen var en 8. 
Det var Calles gamla tröja.


När han tog den på sig igen såg han stolt ut. 
Det var 64 år sen han använde den senast. 
I det senaste numret av Offside berättar Calle om hur de fick bronsmedaljerna från VM i plastpåsar och att de inte var större än ett simborgarmärke, och att han blev straffad för att han åkte till VM istället för att göra värnplikten.
När jag träffade honom fick jag själv höra en hel del fina historier om fotbolls-VM i Brasilien, "Nacka" Skoglunds äventyr, och journalistlivet. 

HÄR kan man läsa vad Henrik Ystén på Offside skriver om mötet med Calle.



Inga kommentarer: