lördag 21 januari 2012

Årets Bild - De inofficiela intervjuerna Del III - Emil Malmborg

En av min närmaste vänner, tillika gamla skolkamrat på Biskops Arnö och arbetskollega på min gamla arbetsplats Bildbyrån, är min fina och roliga vän Emil Malmborg. 
Hans nominering är jag också lite extra glad över.
Ikväll fick vi en snabb intervju på telefon och jag lägger ut direkt.

Emil Malmborg, Grattis till debuten i Årets Bild sammanhang!
En spontan kommentar?
- jaja, Jag älskar debuter och spontana komentaororr också! Tack så mycke ! pust pust.

Varför pustar du?
Jo, det skall jag tala om, jag hänger just nu i bara EN arm i en tjock trädgren. Tre meter upp i ett träd. 
Pratar i telefon med dig med andra handen. Har hängt i 23 sekunder nu, klarar jag 30 så blir de nytt pers.

Ok, du är en tävlingsmänniska alltså?
Nja, inte överdrivet. Jag går bara runt med ett tidtagarur i fickan, alltid bra att vara redo om man hittar en bra trädgren att hänga i eller kanske en stol som kan rulla snabbt. Man måste testa gränserna.

Låter vettigt. På tal om fotografi, samlar du på kameror eller bilder?
Nja, jag kan inte påstå att jag samlar på något alls. Lite maskeradkostymer bara, lite gubbar, kapsyler, bilder, samuraisvärd, skor, hattar, peruker ibland, skor nån gång då och då, musköter. Nej, i övrigt skulle jag inte vilja påstå att jag direkt samlar på nåt.

Nä, det låter ju bra för var skulle man göra av allt annars. Det finns ju en risk att man fyller sina utrymme.
- Det skulle inte vara något problem. Vi har plats. Men min fru tycker inte att vi har några prylar så jag har funderat på att börja samla på något, men med karaktär.

Ok då blir hon nog glad. Om vi pratar lite Årets Bild, du jobbar mycket med sport, kan det vara en sportbild som du är nominerad för?
- Ja, kanske det, eller så är det något som ser ut som att det nyss blivit överkört.

Oh vilken cliffhanger! Spännande.
- Så in i den.

Jag har följt din karriär ända sedan vi gick tillsammans på fotoskolan på Biskops Arnö år 2000 och du är ju alltid en rolig och trevlig jäkel. Jag har hört att du reser en del i jobbet, hur är det när du träffar främmande människor utomlands då?
- Inget konstigt egentligen. Det här är mitt land och det där är hans land. 

Ok, du pratar i lite metaforer. Hänger inte riktigt med, men ok. Du plåtar ju mycket sport och reser med dyr utrustning. Är du inte rädd när du är utomlands, för att bli rånad tex?
- Ja, för vem i hela världen kan man...

Vadåå?
...Lita på!

Jag har Ingen aning faktiskt nuförtiden. Skönt att prisutdelningen är i Malmö kanske. Lugnt och skönt.
Ok, din drömbild då, beskriv den.
- Jag har nog tusen bilder på fotbollsspelaren Daniel Andersson, Lika bra allihopa. Svårt att se vilken som är bäst.  Men det är nog någon av dem.

Ok, Grattis igen, och du förresten, skickar du in en bild på dig själv!
- Absolut. Fan åsså. Jag ramlade ner på 29, jag får klättra upp igen. Jag kommer klara 30 innan dagen är slut.

 ...Och du, snygg hatt förresten?
-Tack, jag har bara EN sådan, men funderar på att börja på samla på dem.

Inga kommentarer: