måndag 23 januari 2012

Årets Bild - De inofficiela intervjuerna Del V - Joel Marklund

Min väldigt gode vän och Bildbyråns praktikant Joel Marklund, är nominerad igen!
Han var den första jag ringde upp i Onsdags och ville göra en intervju med, men enligt ryktet så lever han som en rockstjärna, dvs lite "hard to find" eller va man nu skall kalla det.
Nedan följer mitt så kallade mediadrev som drivits igenom sedan Onsdagskvällens ihärdiga telefonerande. 
Allt jag ville ha var en kommentar. Bara en liten "snackis" liksom.

Onsdags kväll. Riiing.
-Joel!
Hallå Joel! Min gode vän och kamrat! Grattis så väldigt mycket till nomineringen i Årets Bild 2012.
- Kan jag ringa dig senare, jag är just nu i Qatar och fotograferar fotboll. Hej så länge!

Två dagar senare....

Hej igen Joel! Grattis till din nominering i Årets Bild, mycket roligt! Är det andra året i rad du är nominerad för pris?
- Tredje! Har inte tid att snacka, Är just nu på Sim VM i Nicaragua och Therese Alshammar har tagit guld!! "Bit i medaljen Thersese, Kanooon!"  jag ringer dig sen! Ciao!

Tre dagar senare...
- Hej igen! Jo, du fick ju en nominering igen i Årets Bild, Kan du snacka?
- Joo, Nu kan jag snacka, jag står bara just nu och skruvar loss en kamera från ett fiskespö och sen skall jag klättra upp och hämta ner min andra kamera som sitter 38 meter upp i en tv-mast. 
Den tredje kameran har jag inte sett. Någon skrinnade iväg med den fasttejpad på bröstet. Sverige har precis tagit JVM Guld i pimpelfiske här i Kazakstan. Gaaalet här. Har en kamera på botten av kaspiska havet också. Kommer bli kanonbilder! Jag ringer sen förresten! Hej hej!

En dag senare....
Joel! Intervju !  Hallå! Årets bild ? Kommentar?
- Ok, kör! 
"BOM!"

Vad var det där ?
- Det var bara en puck i sargen. Jag jobbar samtidigt. Hockey på Globen, derby. Om en kvart är jag på fotboll i Solna, derby det med.

Låter bra, ingen rast ingen vila som man säger.
Om jag säger att du är nominerad för en sportbild, skulle detta låta som ett helt osannolikt påstående ?
- Du är inte helt ute och cyklar som man skulle kunna säga. Om du sen säger en svartvit simbild så kan du nästan slå hammaren på spiken också. För övrigt så älskar jag svartvita sportbilder. 
En gång tipsade jag en kollega,  "en bra sportbild gör sig alltid bäst i svartvitt" sa jag, men det tipset ger jag honom aldrig mer.

Ok. Trots att du börjar bli en sk rävunge i Årets Bild sammanhang, så undrar man, är det inte dags att bli Årets Rookie kanske?
- Rookie? Rookie var jag för 10 år sen. Nu är jag ju för sjutton 25 år. Gammal som gatan. Du förresten, jag ringer upp om tio! Ändrade planer. Sayonara! 
klick.

10 minuter senare....
Ok, då var vi tillbaka. vad hände?
- Jag var  bara tvungen att boka en flygbiljett till sibirien. VM i snöcykling och sen var det nåt med stylthoppning i Spanien på det, så nu sitter jag med resväskan på väg till Arlanda istället.

Ok, du struntade i fotbollen alltså?
-Jaja, det regnar där och en sån bild har jag ända redan tagit 1000 gånger.

Till sist, kan vi få en bild på dig då.
-Självklart!  Kommer här.

Men vad har du i alla väskorna.
- Pass, tandborste, tvål. Jag reser lätt. och Kameror förresten. 57 stycken. Efter stylthoppningen åker jag till U21 VM i Remotekamerauppsättning.

Ok. Lycka till med det. Jag sätter en tia på att du tar guld (tian vann jag på Keno förresten). Och lycka till på Årets Bild.
-Tack. Nu checkar jag in. Auf Wiedersehen.

8 kommentarer:

Sebastian sa...

Haha! Killen kan behöva en praktikant tycker jag, kan ju inte vara lätt att hålla reda på allt han ska göra

Jens L´Estrade sa...

Roligt och bra med intervjuer med fotograferna!

Jens L´Estrade sa...

Joel inspirerar!

Daniel Nilsson sa...

jens, Visst är han en inspiration!
Jag ser fram emot när han skall visa pimpelfiskebilderna på sin blogg! =)

Sebastian, praktikant till praktikanten?... det blir han nog glad av!

Daniel Stiller sa...

Ahahahaha...fan va roligt Daniel, skrattar så jag viker mig....
U21 VM i Remotekamerauppsättning...den hade han vunnit alla gånger

angelica sa...

HELT underbar intervju!!! Klockren!

Anonym sa...

Hur länge har han varit praktikant, måste vara en väldigt lång tid?!

Daniel Nilsson sa...

Stiller, Joel kan ju vara lite rolig ibland, det gäller bara att ställa honom de rätta frågorna!

Angeclia, tack, jag kom väl förebered till just denna intervjun! haha!

Anonym, jo, han har varit prakitkant ett tag, snart dags för honom att bli anställd tror jag...