tisdag 4 februari 2014

Freestyler


 
Häromkvällen visade SvT en liten puff inför Vinter OS i Sochi och spelade upp lite gamla bilder från det senaste Olympiska vinterspelet i Vancouver.
Av någon anlending blev jag som mest nostalgisk när jag såg freestylebilderna.
"Ooh, det där minns jag", sa jag spontant framför Tv:n varefter min lilla son frågade "Var du där pappa?"
Jag svarade "Jajamen, Jag stod precis under den där gröna skärmen där de hoppar!".

Han tittade noggrant men han kunde inte se mig vilket säkert kunde förklaras med att jag endast var där i ca en timme eller så och bara under själva kvaltävlingen.
Det är nämligen just då man kan få lite mer tillträde och komma lite närmare.


Tjusningen när man som bildbyråfotograf bevakar ett OS är att man faktiskt aldrig är ledig, vilket i alla fall vi tre på Bildbyrån inte heller hade som ambition att vara.
Inte ens när det inte var någon svensk deltagare i dagens aktiviteter så var man ledig, för då valde man istället att sätta sig på en buss för att kunna freestyla med lite "egna" bilder.
Den där känslan när man inte hade några krav, när det inte är något som är bråttom att levereras, utan bara rent för skojs skull. Den känslan var bra.
Det är ju egentligen oftast när man freestylar som bilderna kan bli som bäst men jobbar man för mycket så somnar man ju till slut och så var faktiskt fallet även här minns jag.
I alla fall under bussfärden.

Jag minns att freestyletävlingen avgjordes nån timmes bussfärd Whistler där vi befann oss och under den tiden man spenderar i buss brukar man oftast avverka med att antingen ta igen sig med lite vila, eller göra ut arkivbilder. 
Jag hade som ambition att göra ut arkivbilder.

Jag satte upp datorn i mitt knä under den första minuten och vaknade med fingret på samma plats på musplattan när bussen rullade in i fresstylestadion någon timme senare.
Jag såg det positivt, jag var i alla fall utvilad när jag kom fram.

Varje gång ett nytt mästerskap drar igång så känner jag suget över att vara på plats och kommer utan tvekan följa både Joel, Stiller, Jonas och Carl´s äventyr i Sochi.
Gör det du med !

1 kommentar:

Dina föräldrar sa...

Fina bilder.