onsdag 1 april 2015

Best of photojournalism winners - Johan Bävman !

 Foto: Rich-Jospeh Facun/The Virginian-Pilot

Klickar man på LÄNKEN HÄR och scrollar ner lite kan man se listan på alla vinnare i NPPA Best of photojournalism 2015.

Jag hittade först tre svenska fotografer på listan, Paul Hansen, Nicklas Hammarström och Christoffer Hjalmarsson och deras bilder och reportage kan man se om man klickar HÄR.

Men nu ser jag att även min goda kamrat och kontorskollega på Svarta LådanJohan Bävman, fick ett förstapris i kategorin Contemporary Issues stories.
Klicka in HÄR och kolla!
Stort Grattis Johan!
Nu är det väl snart dags med tårta på kontoret ?


Klicka du HÄR ser du en porträttserie om rödhåriga (ginger hair) i skottland och HÄR en annan ganska rolig porträttserie.

Berättelsen av Politikens Martin Lehman som du bara måste se HÄR är så tung så man börjar gråta.

Jakob Ehrbann på Politiken vann kategorin sportreportage (den kategori som jag ofta är mest intresserad av) och hur de kunde missa just det där reportaget i World Press Photo är för mig helt obegripligt.

I world Press Photo valde man att ge ett pris åt backhoppningsbilder som enligt mig inte berättar någonting alls och man valde att inte ens dela ut ett tredjepris.

Som nämnts förut, och som är vanligt att säga i sådana här sammanhang, är att tävlingar i fotografi är oerhört subjektivt.
Det som är snyggt för en, är dåligt för någon annan.
Bildspråken och bedömning av bilder är givetvis helt olika från betraktaren men huvudfrågan i all fotojournalistik måste vara vad bilder och reportage berättar och inte bara hur snyggt eller annorlunda det är fotograferat.

Har du förresten sett 1:a pristagaren från tennisturneringen i World Press Photo HÄR.
Kolla också in 2:a pristagaren från backhoppningen i World Press Photo HÄR.
Någon tredjepristagare finns inte.

Men framför allt kan du klicka på länken HÄR och se Jakob Ehrbahns bilder från Best of Photojournalism.
Det här är för mig vad det bästa inom fotojournalistik handlar om.
I alla fall inom kategorin Sport.


Brian Casselas reportage på LÄNKEN HÄR tycker jag är ett annat exempel på ett bra sportreportage.
Snyggt utfört som bara den, nytänkande fotografi, men ändå med ett överraskningsmoment och en berättelse i varje bild.
Men vad vet jag, någon annan kanske tycker det där är rent obegripligt.


En riktigt stark bild av Joe Amon på The Denver Post hittar du HÄR.

Årets bästa sportbild tycker jag inte var någon höjdare, vad tycker du själv om den HÄR ?
Är det verkligen årets bästa sportbild 2014....under ett år med OS och fotbolls-VM.

Tomasz Gudzowaty är inte nominerad för sport i år, däremot NATUR.
Han är duktig.

Imorgon får Johan Bävman ta med sig en tårta till kontoret.
Han fyllde ju år häromdagen också.


Inga kommentarer: