onsdag 15 juni 2016

Fotbolls-EM 2016


Jag och min kollega Johan Orrenius har satt fart här nere i Frankrike med att producera vårt reportage om fotbolls-EM till nästa nummer av Offside.
Sedan vi lämnade Sverige i Lördags har det varit full rulle, och först idag, efter en liten kort biltur på 40 mil så kunde vi varva ner lite ikväll.

I förrgår åt vi en pannkaka till middag kl 1 på natten, igår åt vi en banan till frukost och en annan banan till lunch innan vi lyckades få i oss en croissant och varsin espresso till middag efter Sveriges premiärmatch.
Lyckligtvis hade vi senare tur som lyckades få i oss en ok middag kl 23.00 och det var nog rätt bra för hälsan skulle jag tro.

Vi hade som mål att fortsätta med vårt reportage både före-, under, och efter Sveriges match mot Irland, så de flesta av bilderna sparas därför för publicering tills magasinet når tidninsghyllorna.

Inför matchen hade jag ansökt om fotoplats vi planen och därefter bytt till tribunen/läktaren, både av anledning att det därifrån gick att jobba lite mer med vårt reportage, men också för att alla andra svenska fotografer valde planen.

Jag gillar visserligen tribunen.
Bilderna blir rena och fina och utan reklam.
Men eftersom vårt EM-reportage inte kommer ut förrän senare  och jag inte ännu vet hur många bilder som skall publiceras så visar jag inte många matchbilder här.


Här nere kan man se fotograferna som valt innerplan, ledas fram bakom ett rep för att fotografera inmarsch och lagbilder.
Trångt är det där nere.
Själv satt jag nästan helt ensam där uppe på fotoläktaren.
 Lugnt och skönt.


Förstorar man bilden så kan man i alla fall försöka utskilja AFP:s Jonathan Nackstrand och Aftonbladets Pontus Orre (på förstoringen nedan).

Bland annat så kan man också se Bildbyråns Joel Marklund ge Zlatan det onda ögat här...

och Aftonbladets Andreas Bardell vara lika fokuserad under samma situation... 


Nu har vi trots allt lämnat Paris för några dagar och det känns som rena semestern att komma bort från storstaden lite, även om vi nästan precis hade anlänt.

Vill man följa lite vad vi gör om dagarna så skall vi försöka, så gott vi hinner, uppdatera Offsides konto på Instagram med bilder lite då och då.
Söker du på @offsidemagasin på Instagram så hittar du det där.
Tills nästa gång.



Inga kommentarer: