torsdag 11 december 2008

Jag har en Mapp - Del II

Jag har en mapp i min dator.
Den heter Turistbilder följt av ordet "Utland".

I den hittar man både det ena och det och det andra, men för att att inte bli alldeles för personlig i min visning så visar jag bara det ena.
Det som kan anses som riktiga sk... turistbilder.
Eller om man hellre vill benämna det med fotografiska termer: Den oarrangerade verkligheten.

Här sitter Magnus Wennman på en fullsatt stadion i en förort till Lissabon och fotograferar en damlandskamp.
Det är tyvärr lika ansträngande varje gång då man behöver bevaka sin plats i flera timmar innan matchstart. Men eftersom Magnus är en duktig och ambitiös fotograf så valde han en plats där inte några av de andra fotograferna satt, som var två till antalet. Och så slapp han trängas med publiken också.
Här står min tjej Åsa Sjöström på Nou Camp i Barcelona och lyfter upp kvoten av närvarande kvinnliga fotografer på arenan till : 1 st.
Och så här nära var det att Henke Larsson störtade in i oss under en het matchsekvent och nästan förstörde kamerautrustning för både Sydsvenskan och Bildbyrån. Lyckligtvis bromsade han snabbt in (varav bromsspåret) och gjorde ett snyggt grodhopp precis mellan oss två.
Annars hade det blivit dyrt för honom.Magnus Wislander utmanade på en hård batalj i Backgammon under handbolls VM i Tunisien 2005. Matchen hade varit oerhört spännande och välspelad om inte den vattenpipsrökande Tunisiern skulle lägga sig i och berätta hur vi skulle flytta varje drag.
Matchen urartade till vad man kan kalla ett envägs-spel.
Vi flyttade pjäserna och tunisiern flyttade dem till en annan ruta och nickade att vi gjort ett bra drag.
Vem som vann? Tunisiern så klart.
När jag bodde i Eindhoven under tre dagar i Mars fick jag äntligen ett utomhuskontor.
Jag har alltid gillat gröna skrivbordsunderlägg. Det ger en sådär härlig mysig utomhuskänsla.
Bandy VM i Sibiren var nog en av de mest galna tripper i världshistorien, och denna historien kommer tyvärr inte förtälja allt knasigt som hände pga utrymmes skäl. Niclas Green på TT utgjorde den svenska reporterkåren till 100% och eftersom ryssarna var rädda för att läcka ut Bandy hemligheter så var han således rejält övervakad under matcherna. Och som ni också kan se så biter den ryska kylan inte på sveriges utsända journalister. Mössa är tydligen bara för veklingar.
– Minus 23 grader är ingentng sa Niclas, jag bor i Stockholm.Desto räddare var den ryska regeringen för de svenska fotograferna som sattes på hårdbevakning av specialstyrkor, även under matcherna. Fredrik Sandberg på Scanpix hade tre maskerade KGB agenter i nacken. Under hela VM. Det var liksom inte läga att skicka hem dåliga bilder från matcherna. De hade stoppats direkt.

Inga kommentarer: