torsdag 2 april 2009

300 jävlar

Eftersom jag pga av pappaledighet aldrig satt min fot på den fantastiska arena som Wennerholm på Aftonbladet rankar som den bästa i världen så var förväntningarna inte låga.
Vakterna var visserligen trevliga på stället, men positioner där vi kunde fotografera ifrån var det ingen som direkt tänkt på när de byggde arenan.
13 km upp i luften satt pressrummet och det var nästan så man skulle haft en stjärnkikare för att få tighta bilder därifrån.
På en liten planka uppe på långsidan kunde man dock trängas med tre filmkameror om man inte föredrog att stå bakom plexiglaset.
Till pressrummet kunde man endast komma om vakten lyste med sitt passerkort på den magiska hissknappen.
Det hade ju fungerat bra om bara vakten hade varit där när man skulle åka upp.
Nåväl, Wennerholm hade rätt i en del.
Arenan var fantastisk och ljuset skall vi ju inte tala om.
Rena solksenet.
Dock uteblev en del av den fanatiska publiken.
Det var ju trots allt kronorna på isen och inte de röda hökarna, som numera brukar dra fulla hus.
Dock hade jag inte tid att göra några specialare som praktikanten och ALU-arbetarn brukar göra när de går på ishockey eftersom jag hade annat att stå i innan matchen drog igång och dök upp ca 15 minuter innan pucken släpptes ner.
Vilket leder till att jag fick parkera min bil på en öde grusplan istället för den angivna parkeringen (press parkering var visst en liten detalj de för övrigt också glömt bort) , och trots att jag hämtat giltig press-tillstånd under dagen så var lilla lapplisan där och allt tyckte att denna kväll kunde kosta Daniel 300 spänn.
Tack säger jag. Där rök den lammfiolen till Lördagsmiddagen.
Nu blir det nudlar.

Även Jönsson på Sydsvenskan ansåg att pressrummet kanske innehar en fin mobilskugga eller så har han bara försökt hitta en avskild plats för sina scoop till morgondagen.
Förutom 300 spänn i böter så förlorade sverige också.

6 kommentarer:

FotoMix-bloggen sa...

Tjena Daniel!
Samma hände mig när jag/vi var nere i Malmö för att bevaka första matchen för säsongen åt OT. Vi parkerade på pressparkeringen som vi trodde vi skulle, men lik förbannat hade nån lapplisa lappat bilen. Väl hemma bestred vi boten. Och fick rätt - igen. Det var ju inte första gången bilen blivit lappad vid hockeyarenan i Malmö.
Nämnde jag att vi inte hade något internet heller. Dock var det i gamla ishallen, men nog faan borde det funkat ändå. Jag fick skicka bilderna via ett halvtaskigt mobilt internet. Kontentan är väl att allt kunde gått mycket smidigare.
Trist att läsa att Redhawks inte blivit bättre på detta i och med nya arenan.
Puh, får skrivkramp snart.

Claes Hall sa...

Tjena Daniel!

Välkommen till den bistra verkligheten. Ja, det är tuffa villkor för fotograferna på Malmö Arena. Jag har redan lärt mig att gilla läget vilket kanske är illavarslande. I går var även jag på arenan och gjorde ett skumt reportage. Plåtade uppe i en av logerna där det serverades en enkel meny bestående av lax till förrätt, lammracks till huvudrätt och nån sorts panakotta till kaffet. Plåtade gjorde jag mellan tuggorna. Efter detta tog jag min bil som stod 15 meter från entrén utrustad med fri P-Biljett. Utan P-bot.
Vill bara säga att det finns hopp även för Malmö Arena.
Ha en glad påsk/ Claes

Daniel Nilsson sa...

Lysande Claes! Medan du lyxar och käkar lax och och lamm med fri parkering precis utanför så får vi som heter Daniel nöja oss med böter... men så är det ju när de vet att Claes Hall kommer på besök! Då vågar de inte mopsa upp sig! haha!

Förresten så tog de faktiskt hand om böteslappen och lovade förbättring tills säsongen drar igång igen.. så vi får väl hoppas att det finns hopp för arenan som sagt!

Anonym sa...

Visste det inte fanns någon pressparkering, det var en nyhet.
Kungen

Låtsasreportern sa...

Pressparkering är 50 meter från pressentrén. Lite snett åt höger om man kommer inifrån.
Bredbandet i arena funkar utmärkt att se matchen streamad på. Och då har du kaffe, frallor och tv mitt framför snudan.
Fotografer alltså...
Så fort de åker utan en skrivande journalist går det åt helvete.
Däremot är jag djupt imponerad, Nilsson. Första texten utan särskrivningar!
Å andra sidan hade jag en bild i en av landets största dagstidningar häromdagen. Det var inte så svårt. Jag bara tryckte på en knapp.
Chipp!

Daniel Nilsson sa...

Tyvärr så märks det att vissa dagstidningar tummar rejält på kvalitén när de verkar skicka ut vem som helst att knäppa bilder.
Bilder från låtsasreportrar måste väl tom komma lägre på stegen än läsarbilder.
Det är ju visserligen skönt att inte något av våra arbeten verkar ansträngande. Till detta svar behövde jag bara trycka på några tangenter.
Chipp!