måndag 13 april 2009

På premiär

Allt var lagom fint och preparerat för galapremiär med grävskopor och betongplattor som utsmyckning utanför Malmös nya arena som är döpt efter en bank.
I pressrummet trängdes räkmackor, baguetter och chokladkakor och även om jag gillade korven på den gamla arenan så skulle man nog kunna offra sig på en räkfralla en vacker dag.
Fotbollens yttre attribut satt som en smäck under förkvällen, gräset var nyklippt och solen gasade så man blev röd i fejjan även om man inte vistades mer än en timme i UV-ljuset innan strålarna försvann bakom det Östra etaget.
Fotomässigt gjorde ju inte det så mycket eftersom ljusmätaren sköt iväg all världens väg när de sprang framför den soliga läktaren.
Förutom att jag inte plåtat boll på ett halvår och min orutin på hur mycket av de nya Nikon prylarna jag skall släpa med mig så kan jag lugnt konstatera i efterhand att det blev för mycket.

En kamera med vidvinkel och remotes bakom målet medan det i famnen trängdes en kamera med 600mm, en annan med 200-400 och en tredje med 14-24:a.
600:an gick ut starkt i första halvlek innan han byttes helt ut mot 24-70:an.
Det blev fanken för bökigt med två sånadär monster.
Remoten kunde jag nog också klarat mig utan, eftersom den valde att blixtra till mest under några halvchanser, men vägrade samarbeta när kulan borrade in sig i maskorna.

När Labinot dundrade in 1-0 och stack iväg på fel sida och kramade klacken satte jag fart bakom målet för att hinna dit samtidigt som jag på sant TV-spels manér fick ducka för flygande supportrar som fullkomligt rasade ner som laviner från läktaren.
Bilderna på Labinot hann jag inte få och när Agon mehmeti gjorde både 2-0 och 3-0 och var på väg till samma ställe började jag utdela svordomar att jag placerat mig på fel position... tills han behagade vända och njuta målkramar och pusskalas precis framför 24-70:an.
Bra byte av Coach Nilsson i 47:e minuten.
Ut med 600:an.
In med 24-70:an.Bättre gick det för Brundin på Sydsvenskan.
Även om han satte en och annan pärla från det tredje målet så borde han nog låtit vidvinkeln tala även under det andra målkalaset.

"OOoops satan, här kommer dem, dags å byta till vidvinkel!" "..Hupp.. .var faen tog de vägen?""..Ska de springa så jävla långt? Ah, Då kan jag lika bra skita i det"Nu rundar vi av för ikväll och ser fram emot Vångavallen i Trelleborg på Torsdag kväll.
När fanken skall de bygga ny fotbollsarena där borta?

11 kommentarer:

Robin sa...

hur gick det med parkeringen då? Fick du någon av de 16 eftertraktade platserna?

Anonym sa...

Tycker jag ser en canon glugg skymta framför dig... körde du både och?

Benny Mårtensson sa...

Inga fel på Vångavallen alls. Hade inte SvFF varit så förbaskat klåfingriga hade den funkat fint i 100 år till.

Daniel Nilsson sa...

TJa Robin!
Jo för sjutton, jag parkerade kärran där redan vid 14-tiden och sen traskade jag dit med Emil innan matchen!

TJa Anonym,
Skymtade du en canon glugg? Det var skarpsynt, satt du i publiken eller på planen? Våra gamla prylar får göra inhopp när man behöver många hus.

Tja Benny
Inget fel på Tjongavallen... kaffet är fint och man får ju wineerbröd i pausen. Arenan hade funkat kanon i många år till om de inte envisats med att ha dubbla lager reklamskyltar på sidlinjerna =)
Rena fotbollsbilder från Vångavallen? nja....

Mattias Johansson sa...

Hmf, när skall vi i kalmar få en sån där snygg arena? Någon har överklagat, IGEN...Varför?

hur är det annars med en sådan man?

Anonym sa...

Såg att det låg en canon glugg på bilden du lade upp här på bloggen.

Daniel Nilsson sa...

TJena Mattias,
Allt är bara fint här ! Härligt att läsa att du har fått två nya kompisar i studion! haha!

Hej igen anonym,
Jag som trodde att du var så skarpsynt och såg det från läktaren! haha! Nej nej, det är inte jag på bilderna, det är Brundin på Sydsvenskan som byter objektiv. Jag hade dock oxå med mig några gamla canonkameror i reserv... bla den som var målkamera bakom målet.

Daniel Nilsson sa...

TJena Mattias,
Allt är bara fint här ! Härligt att läsa att du har fått två nya kompisar i studion! haha!

Hej igen anonym,
Jag som trodde att du var så skarpsynt och såg det från läktaren! haha! Nej nej, det är inte jag på bilderna, det är Brundin på Sydsvenskan som byter objektiv. Jag hade dock oxå med mig några gamla canonkameror i reserv... bla den som var målkamera bakom målet.

Benny Mårtensson sa...

Är det inte färre reklamskyltar om ni sätter er på andra sidan och plåtar mot gamla läktaren? Eller det hänger kanske dubbla skyltar på den sidan oxå? Jag ser ju aldrig den eftersom jag parkerar mitt arsle just på gamla.

Daniel Nilsson sa...

Tjena Benjamin,
Jo på andra långsidan är det mindre reklam och där brukar det bli bättre! Helt klart! Fast allt beror på vilket lag man skall bevaka osv.
Var du på matchen mot Gais? En riktig storseger!

Daniel Nilsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.