fredag 3 juni 2011

Andreas Isaksson...


Min fd Bildbyrån kompanjon Marcus Ericsson befinner sig i Chisinau och det kan man följa HÄR och eftersom hans blogg just nu har med fotboll att göra så väljer jag att också damma av en fotbollsgrej.
Det är ju en gammal grej det här, men det är ju det som är fördelen med en blogg också har jag insett, för det är ju inte helt fel att ge lite nytt liv åt de dammiga gamla bilderna i mappen som ingen nånsin ser igen.

När det närmade sig fotbolls VM 2002 så föreslog jag för tidningen (SvD) som jag då jobbade på, att vi skulle följa en av de yngsta spelarna i truppen och förmedla hur det kunde kännas inför ett stort mästerskap.
Eftersom Andreas Isaksson började bli en en ganska lovande spelare, lirade i ett stockholmslag och för övrigt förstod min skånska så var valet givet.
Visserligen så räknade ingen med att han skulle få spela en enda minut under mästerskapet, och det fick han inte heller, men jag minns att han sa på sin härliga skånska "jaja, nästa mästerskap är jag 25 år, det borde vara en lagom ålder att vara förstemålvakt i landslaget".
Han knep ju den där ettan på tröjan tidigare än så och gjorde sitt första mästerskap som landslagsmålvakt redan under EM 2004 och har i prinicp vaktat kassen sen dess.
Det var trevligt att kunna svänga sig med skånska ord under perioden man hängde med Isaksson i Stockholm och han var en trevlig jäkel.
Jag minns också att han började bli väldigt nervös och spelade sämre när det närmade sig VM, och han blev tom petad i några matcher om jag inte minns  helt fel.
Så det hade ju kanske blivit ett lite antiklimax om han inte skulle blivit uttagen, men det gick ju vägen och det blev ett reportage i tidningen.
Det här reportaget var jag riktigt nöjd med, men nu känner jag att kvalitén på bilderna kanske inte riktigt håller top class, men det gör det samma, allt har ju sin tid, och det fanns väl inget RAW format på den tiden? Eller fanns det det? ja, jag vet inte.
Mitt raw format var väl att jag någon gång använde film i reportaget men det tog ju alldeles för lång tid, så jag höll mig till mina 7,2 mb /bild. 
Speciellt roligt känns det nu att kolla på de här bilderna när man vet att det gick rätt hyfsat bra för honom också!
Imorgon bänkar vi oss framför tv:n och EM-kval.
Jag undrar om han är nervös imorgon också? Han har kanske kommit över det där.

Inga kommentarer: