fredag 18 oktober 2013

De där matcherna !

Under gårdagsmorgonen letade jag efter några små fotoklistermärken i en av mina lådor på vårt kontor.
De där små klistermärkena har varit borta länge och mitt letande gav inget resultat denna gången heller men däremot fann jag istället en stor hög med gröna biljetter.
Jag vet inte varför man sparar alla saker och biljetter men det är kanske just för sådana här tillfällen då de bara dyker upp när man minst anar det.
De där gröna biljetterna, som man hämtade ut inför varje match på Fotbolls VM i Tyskland 2006.

Den visade klart och tydligt vilken match man befann sig på (om man mot förmodan skulle glömma var man var) och vilken stol man skulle sitta på, och därefter satte man biljetten lite snyggt i bröstfickan på västen.
Biljetten för VM-finalen hade inget nummer. På den stod det bara "FINAL".
Om jag inte minns helt fel så sitter den fortfarande kvar i den gröna västen som ligger någonstans i källaren.


...De där gröna biljetterna, vilken abstinenes de gav mig efter ett stort mästerskap när jag hittade dem i lådan.
Som gammal sportfotograf börjar man verkligen längta efter de där stora mästerskapen nu när det skall dra ihop sig till ett VM i fotboll snart igen.  
Att få bevaka ett fotbolls-VM hade alltid varit en av mina stora drömmar och när jag satt i bilen på väg till Tyskland så minns jag att jag filmade en snutt med kameran och berättade för mig själv att det faktiskt var en fotografdröm som slog in just då.  Det var något av det man slitit för, jobbat häcken av sig för att någon gång få uppleva, och så hade man det precis framför sig! Den där känslan alltså...

VM 2006 i Tyskland, det var ett fint mästerskap.
Jag kuskade runt på den tyska autobahn i ungefär 25 dagar och bevakade 15 matcher tror jag det var.
Åtta av dem var från åttondelsfinalen och fram till Finalen. 

Och när man tänker efter så innehöll det där mästerskapet en hel hög med många stora fotbollslegendarer som man fick möjlighet att bevaka på samma mästerskap.
Zidane, Messi, Ronaldo, Ronaldinho, Beckham, Cristiano Ronaldo, Zlatan, Figo.... 
Många fina spelare som man fick se under de där veckorna.

Det börjar bli dags att planera och fundera på om man kan hitta något sätt att ta sig till Brasilien.
Det börjar rycka i sportnerven igen tycker jag.
Ett VM i fotboll, det finns nog inget större att uppleva!



















Inga kommentarer: