måndag 7 oktober 2013

Uppdatering pågår

Min gps är inte riktigt "up to date" eftersom den inte klarade av att finna den körväg till adressen i Danmark som jag skall befinna mig på klockan 10.00 imorgon bitti och det var på tiden att den skulle få sig en ordentlig uppdatering.
Under de senaste 3 åren har jag tydligen kört runt i Europa i tron om att inte en enda gata har byggts om, eller lagts till, i alla fall inte enligt min gps-vägvisare.

Eftersom jag nu verkligen behöver karthjälpt redan i svinotan så var det inte speciellt lustigt när jag bjöds på följande meddelande när jag tryckte på knappen "Update".


När programmet skickar ut dig på en promenad.(?).. då vet du att du har en uppdatering framför dig som heter duga.

Jag gick aldrig ut på en promenad. 
Däremot hann jag "utföra andra uppgifter på min dator", och även titta på tv, läsa ett reportage i ett magasin, samt även packa ner några kilo kamerautrustning som jag måste släpa med mig imorgon.
Jag hann tom förbereda kaffekokaren till imorgon... och med det sagt lät det som att jag helt plötsligt var 85 år. 

Men av ren vishet vet jag nämligen om att när jag stiger upp kl 04.30 imorgon bitti så kommer jag annars ösa i så mycket bönor av ren trötthet att det kommer smaka som trippel espresso när jag skall bjuda min kollega på morgonkaffe i min blå Volkswagen. Så jag lyfter helt enkelt på hatten för min egen goda planering.
(Även om jag kunde planerat bättre med uppdateringen av kartorna i Gps:en).

Igår läste jag förresten några visdomsord av Lukas Moodysson i Sydsvenskan.

Jag kan säga att vi under de senaste 3 veckor har praktiserat just detta på vårt kontor Svarta Lådan och merparten ser fram emot att i framtiden uträtta både stordåd och kreativa saker. 
Se bara nedan på vår kreativa atmosfär.
Ungefär så här kan det se ut när det pågår en fotografmatch mellan Anders Hansson och Jenny Leyman.
Fram till förra veckan hade jag inte tappat ett enda set, men eftersom den sviten bröts så håller jag mig numera till att stoltsera med att jag ännu inte tappat en enda match.
Den som har vägarna förbi vårt kontor kan dock räkna med att behöva kavla upp armarna och sätta på svettbandet, för när man har spelat färdigt så blir det precis som Moodysson säger : "Då ökar kreativiteten"

Foto: Åsa Sjöström

Bilden ovan togs av kvinnan som ännu inte haft tid att spela någon pingis utan mer sett till att göra sig hemmastadd på sitt nya skrivbord.
För nu har nämligen även Åsa flyttat in till oss på Svarta Lådan under några månader. 
Tanken är att hon skall sprida både kreativitet och även lite då och då också spela pingis. 

Åsa välkomnades dock ut i frilansmarknaden med att inse att något av det första man behövde göra som frilansfotograf, förutom att köpa dator, telefon och kamera, var att ha en bekväm stol att sitta på.

Med tanke på Åsas bekymrade läsning av bruksanvisningen på bilden så såg det där arbetet nästan lika komplicerat ut som att installera en ny dator!
...Eller som att uppdatera en gps.


Inga kommentarer: