onsdag 18 december 2013

Natur 3 - Ön i Mälaren

I Måndags gick min årliga sportfotoworkshop till start på Biskops Arnö och eleverna i class of 2013 verkade taggade på uppgiften.
Som alltid tycker jag det är lika fint och trevligt att komma ut till den där ön, som i princip faktiskt ligger ligger till grund för både hela min fotografiska karriär, och min familj också för den delen, eftersom jag faktiskt träffade Åsa där för ungefär 10 år sedan.

På tal om workshopen så gick det till ungefär så här under ett av mina demonstrationsmoment för Sportofografens tillbehör....

Den planerade instruktionsvisningen över hur en remotekamera fungerar gick inte som planlagt och förtroendet för deras gästlärares tekniska kunskaper med Pocket Wizards kunde under ögonblicket nedan starkt ifrågasättas.
När inte bara jag, utan även eleverna, kliade sig i huvudet och undrade varför mina "grymt-bra-att-ha"- prylar inte fungerade över huvud taget, så var det bara ren tur att jag för tillfället inte befann mig på en VM-final i fotboll.
Jag skyllde på oväntad batteritorka och betonade också vikten av att alltid ha med sig extra batterier i väskan vilket jag givetvis inte hade själv.

Efter lunchen gjorde jag dock slag i sak och genom utbildningsansvarige Jonas Berggren fick jag ordnat 4 stycken nyladdade batterikrafter som jag skulle sätta in i remotemaskinerna.
Denna batterimanöver behövdes dock inte, för när Linda Dybeck nedan fick nytt förtroende att trycka på knapparna och prova remotens funktion denna gång så hade jag minuterna innan gjort det fullkomligt genialiska knepet genom att på remotens ena sida trycka på knappen "ON".
Så därför kunde jag även betona vikten av att, innan batteribyte eller annan teknisk felsökning påbörjas, så löser man lättast problemen genom att se att prylarnas startknappar inte står inställd på bokstäverna "OFF".
Och så fungerade även de där prylarna som de skulle. Tänk vad lätt det är att vara sportfotograf.
I Januari ser jag fram emor återbesöket på ön för att gå igenom vad eleverna gjort.
Det är alltid lika spännande!

Idag hann jag, som vanligt under snabbvisiterna i huvudstaden, även med en snabb tur både på Galleri Kontrast och Fotografiska innan jag åter hämtade mina prylar hos Hotell "Paktikanten" och begav mig tillbaka till Skånelandet.

Eftersom det här inlägget också har något med öar och natur att göra så kan jag även tipsa om de HÄR kreativa uppbyggnaderna i naturtema. 

Inga kommentarer: