fredag 1 april 2011

Vi1.

Hallå där...
Daniel Nilsson, 32, egen företagare, Malmö.
Du var förut en flitig bloggare och fotograf, vad har hänt?
Jo, för fanken, flitig fotograf är jag fortfarande, epitetet flitig bloggare kan jag dock inte instämma med.
Blir det nån bättring på den där punkten?
Det kan du skriva upp, tanken finns att ha regelbundet mer uppdaterade inlägg. Och det är ju tanken som räknas.
Hur går det med fotograflivet då?
Fint som fanken. Kreativiteten går på helspinn och idéerna bubblar, det liksom flyter på som man brukar säga. Och vet du vad det bästa är?
Nä.
Alla som jag fotograferar tycker att det är roligt och vill gärna vara med!
Inte som vissa idrottsstjärnor med andra ord?
Helt korrekt min vän.
Ok. Tillbaka till väsentligheterna, du har alltså fimpat ditt fasta jobb för en osäker framtid som frilans fotograf?
Jajamensan.
Men är du inte pappa ledig då?
Jojomensan.
Hur sjutton får man ihop den där ekvationen?
Lätt. När jag inte jobbar så leker jag med barnen. Mysigare tillvaro än så kan man ju inte tänka sig..
Vad gör du för jobb då?
Allt. För några dagar sedan plåtade jag under vattnet, igår något hemligt, och häromveckan tog jag till exempel en bild på en kvinna på Möllevångstorget.
Det var en jäkla massa fåglar på den bilden får jag säga.
Jo men du förstår, ett korvbröd, 4 spänn i kiosken, och så tog det 5 sekunder innan vi hade en fågelinvasion bakom oss.
Jaha, så du mutade med andra ord fiskmåsarna för en bild?
Ehhh... alltså... jo, det gjorde jag. men de var hungriga så jag gjorde en god gärning.
Inga party då?
Jo för fanken, men i Norrköping var ju hela fotografsverige så det är ju inget nytt, Wennman måste köpa nya böcker förresten, för nu har han en jäkla massa nya bokstöd.

Mer då? Berätta mer om ditt jobb?
Nä, det kan jag inte förrän det är publicerat.
Jojo, den repliken är klassisk. Jag taggar ner lite på mina skjutjärnsfrågor, Vad gör du på din fritid?
För några veckor sedan hjälpte jag mina kamrater Larsson och Malmborg att flytta, det har ju varken med fotografi eller något annat att göra, förutom att man skrattar när man ser vad den där mannen har sparat på i sina förråd.

Haha! Han verkar galen, men rolig den där mannen.
jajemansan. Helt korrekt.
Vad gör du just nu då?
Ja va fan, du ringer och stör mig mitt på en fredag kväll då man räknar med att man kanske har lite fritid, men jag sitter och förbereder ett sånt där "gig".
Ah, det låter ju inte dumt, var skall du åka ?
Till skolan som lärde mig hälften av allt jag kan, Biskops Arnö. Jag skall däremot visa dem allt jag kan, så det går nog fort. Det blir en sk sportkurs.
Bara Sportbilder? kan det vara något?
Nä, för sjutton, de skall få lite film också. Och inte bara den här.


Kommer du komma igång nåt mer med ditt bloggande nu då?
Ja men det har jag ju svarat på, självklart.
Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
Sovmorgon imorgon. Det är ju ändå Lördag.

4 kommentarer:

Benjamin sa...

Vilken fantastisk intervju Daniel, hoppas du får fart på bloggandet nu. Man vill ju få veta mer om ditt frilansande. :)
Kör hårt så ses vi säkert!
/Benjamin

Daniel Nilsson sa...

Tack tack Benjamin.
Jag snodde intervjuvidén av min kollega Jakobsson som i sin tur snodde den av en kvällstidning, men men, det är sånt som händer.

Jag kommer troligen uppdatera lite oftare hoppas jag!
Ha det gott!
//Daniel

/a sa...

Dream on med dina sovmorgnar, åtminstone ett tag till. Puss & Kram,
Annette & Dragan

Daniel Nilsson sa...

haha.. jag fick faktiskt sovmorgon. Det blev nog en hel timme extra nästan =)
kram på er