fredag 16 december 2011

Auktionen

Bra ordnat i Göteborg med auktion av bilder och insamling av pengar till Johan och Martin.
Vi måste dra igång fler sådana idéer här i PFK södra också.
Just för tillfället sitter i vi i styrelsen upptagna med ett evenemang som går av stapeln i Mars månad och det tar sin tid det också.

På tal om auktioner så har jag hittills själv bara deltagit på EN sådan med mina bilder.
Året var 2006 och jag hade fått ett pris för ett sportreportage i Poyi.
Några veckor innan jag åkte över till USA och prisutdelningen i Columbia, Missouri så fick jag ett mail.
Varje fotograf som hade fått pris i tävlingen skulle få donera en av sina bilder som skulle auktioneras ut, och pengarna skulle gå till någon slags välgörenhet.
Väl en bild från din kollektion stod det i mailet och jag föreslog att de skulle plocka den här.
När prisutdelningen var avverkad traskade således alla besökare och fotografer in i ett annat rum där printarna från alla fotograferna var uppradade lite snyggt och prydligt.
Bredvid varje bild låg linjerade lappar där man kunde plita ner sitt bud.
Det var inte tal om några män med träklubbor som stod och bankade ner "1-2-3 Såld" utan det var mer i det lättsamma avslappnade läget kan jag tala om. 
Lite lagom charmigt med andra ord.
Skriv ner ditt bud, vill någon höja, så stryk det gamla.
När tiden är ute så är det slutbudat.
Lätt.

Jag spanade in några printar från Ami Vitale och kladdade ner några bud, men dessa siffror ändrades ungefär varannan minut.
Lite längre bort låg min bild och väntade på bud.
Och tydligen så tyckte någon att jag gjort fel val, eftersom det på bordet låg en print av den här.
Nåväl, tänkte jag.
Det spelar ju ingen större roll vilken de valt egentligen, för jag tänkte nog inte köpa den själv.
På blocken bredvid Ami Vitales bilder fortsatte buden att höjas och låg vid en tidpunkt på auktionen på 175 $ respektive 85 $ och fortsatte stiga.
Lite då och då gick jag bort för att kolla hur min bild stod sig i konkurrensen och det såg lite glest ut på det där blocket.
Jaja, någon stackare tyckte i alla fall att den var värd 15 $ och det budet stod sig länge och väl.
När det var någon minut kvar så hoppade jag av budgivningen på några av de andra bilderna och någon hade tom insett det sanna värdet i en bild av Daniel Nilsson och ökat budet till 25 bucks.
Lite gladare var nog auktionsfixarna för pengarna de fick in på Ami vitales verk.
Inga större summor i omlopp på den auktionen, men glad var den killen som fick en stor bild från Schichahai sport skola, signerad också för den delen, att pryda sin vägg med.
25 $!
Vilket kap han gjorde!
Den är nog värd minst 27 $ om några år.

Inga kommentarer: