tisdag 13 december 2011

Illustrera Malmö

Jag får en utmaning.
Framför mig får jag en text av den duktiga journalisten Niklas Orrenius från Sydsvenskan som jag skall bildsätta till Dagens Nyheters kulturdel.
Med tanke på textens styrka så gör man inte det här jobbet på fem minuter.
För att få fram en bra stämning i bilderna, få ett samband med Niklas text och för att få bilderna att höra ihop med det kulturella, det nya, det gamla och det framtida Malmö, så löste jag det så här.
Några fler bilder kan man se HÄR tillsammans med Niklas text och fler bilder med fin redigering kan man se i Dagens Nyheters Kultur del idag.
Det är egenligen inget att vänta på, gå in och läs texten NU. Den är viktig.
”Sverige forever in my heart” är titeln på hans bok som snart kommer ut.






6 kommentarer:

Johan sa...

Fantastiska bilder, verkligen mitt i prick!

Möjligen: Det skulle varit fint med någon från ett barnkalas eller dagis också, det var en fin bit i artikeln. :-)

Daniel Nilsson sa...

Tack Johan!
Jag blir glad när jag hör att du gillade bilderna!

Jag håller med dig, det finns mycket man skulle vilja haft med, speciellt barn och kanske mer kulturella skillnadee, men tiden var knapp och speciellt barn, från tex dagis, är nästan helt omöjligt att ta bild på med tanke på alla tillstånd som behövs.

//Daniel

Håkan Dahlström sa...

Det luktar verkligen mycket Malmö. Grannt illustrerat.

Bo Bergström sa...

Illustrerat Malmö, nej, snarare fångat, bundit, fängslat och sedan låtit oss ta del av din skildring av en stad i slitning mellan myllan och kontinenten, mellan pågarna och senare inflyttade, mycket att berätta har du, vi är många som lyssnar och fascineras av dina bilder...

Daniel Nilsson sa...

Tack Håkan!
Det luktar ganska gott i Malmö tycker jag.
En blandning av falafel, köttbullar och lite tång från havet. Perfekt för näsan alltså! =)

//Daniel

Daniel Nilsson sa...

Stort Tack BO!
Fina ord från dig, orden tar jag till mig och inspireras av och hoppas att många tar till sig bilderna!

Vänligen
//Daniel