lördag 12 juli 2014

Brasilien 72 - Maten och Australien


Det blir alltid sisådär med käket på stora mästerskap.
Allt som oftast får det gyllene M:et bli en nödlösning när allt annat har slagit igen, och i många fall är jag väldigt nöjd för att jag varken ställer höga krav på det jag äter, eller att jag kräver någon speciell kost för den delen.
Då hade jag haft svårt att klara mig.
Jag äter oftast vad som finns att tillgå.

Har man varit på en del mästerskapet så lyder man oftast också under devisen, "Ät när du kan, inte när du är hungrig".
Man vet liksom aldrig när nästa tillfälle ges till mat och skulle man hoppa över ett tillfälle kan man vara helt körd nästa gång.

Jag har däremot alltid vetat att jag skulle klara mig lätt på Expedition Robinson för att gå en en hel dag utan mat har jag inga problem med. Har man mycket att göra så hinner man ibland inte.
Men man vänjer sig och får äta mer under nästa dag helt enkelt. 

På bilden längst upp har jag införskaffat lite take away från haket mitt emot min lägenhet.
13 Reais (ca 40 kr) för en gigantisk portion med nudlar och biff och grönsaker och det var ju inget ockerpris.
Käkar man så billigt nästan varje dag så kommer man billigt undan.

Igår kväll hade jag en del jobb att göra och när jag hade levt billigt i några dagar så fick jag unna mig lite finsushi.
Den gick loss på 68 reais (ca 200 kr) och det var ju lite av ett rövarpris tyckte jag, men jäklar vad det var värt det.
De är faktiskt grymma på sushi i den här stan.
Servitören på stället var också rolig.. han körde med google translate i telefonen när vi skulle kommunicera. Det gick lite långsamt men det var ju ganska smart! 

Mina australiensiska lägenhetskamrater som bor i rummet bredvid stannar här i stan under några veckor under en sex månaders resa i Sydamerika.
Jonathan och Simon från Sidney, trevliga killar som allt som oftast berättar att de släntrar tillbaka till lägenheten runt 05-snåren och sover till lunch.
Häromdagen kom den ena hem 09.30 och sov till 16.30. Bara en sån sak.

De kommer undan billigare med käket.
Har käkar de rester från sin spagettigryta som de gjort under senaste dagarna och kommer således undan med 30 reais (90 kr) för tre dagars mat, för två personer. 
Så medan de käkade Spagetti för 5 reais per skalle så åt jag en Sushi för 68....

Den andra killen, Simon, hade större problem än maten och så här såg hans sista tröja från australien ut efter sex månader.
Han skyllde på för mycket tvättmedel och för hårt vatten, men en sak är säker, han behöver gå ut o köpa en ny tröja.

Inga kommentarer: