torsdag 17 juli 2014

Brasilien 86 - Min sammanfattning av VM i bilder


Det börjar blir dags att sammanfatta ett fotbolls-VM i Brasilien.
Med tanke på hur mycket jag rest på olika idrottsevenemang i världen så måste jag nog säga att Brasilien var en av de absolut bästa resorna.

För er som inte hängt med på bloggen under mina 45 dagar i Brasilien så kan man läsa ikapp i listan här till höger men annars kan man läsa det här långa inlägget som är en halv novell.
Listan är just nu på 85 inlägg så därför blir detta inlägg nr 86, det sista, ett riktigt långt.
Men så hinner jag också visa en del bilder som jag inte hunnit förut.

45 dagar alltså, jag är glad för att jag har en förstående tjej som tyckte det var ok. 
Skall för övrigt bli intressant att se hur trött hon är...

Varje dag försökte jag hitta på något nytt i Rio så att jag utnyttjade tiden och inte bara låg på playan och kom hem brunbränd, fräsch och utvilad. 
Jag kom hem som raka motsatsen.

Med tanke på att jag fortfarande är lika blek som innan så märker man att jag utnyttjat arbetstiden alldeles förträffligt. Det blev en bra blandning med långa reportage, tid för egna projekt, och bra fotboll ovanpå allt. 

Ett av egna mina sidoprojekt är det här som jag kallar World Cup Windows.
Här får ni se de här sex av de bilderna och jag får se vad jag skall hitta på med det här lite senare.

Niklas Larsson frågade häromdagen om vilken min bästa bild var i Brasilien och det kunde jag inte  riktigt svara på, jag sammanfattar resan med det här blogginlägget istället.

Min största uppdragsgivare här har varit Dagens Nyheter och Sydsvenskan, där våra (mina och Henrik Brandão Jönssons) reportage hamnat under den senaste månaden.
Jag förstår inte hur min skrivande kollega Brandão har hunnit med allt men så har han ju också varit extremt produktiv.

En del av mitt eget bildmaterial har också hamnat på Bildbyrån och en del av mitt andra material får jag se vad jag skall göra med.

Jaja, en del av 45 dagars produktion nedan...

Det dagliga livet i Brasilien.
Favelor i kvällsljus, fotbollstitittande på barer och öde gator i Rio när Brasilien spelar match...

När jag fotograferat klart de fotbollsspelande barnen uppe i favelan på stora bilden, där jag för övrigt hängde tjusigt och dinglade högt upp i staketet när jag tog bilden, (ps. det är inte jag i målet) så undrade de om jag kunde köpa dem lite coca-cola som tack för sin medverkan på min bild.
Jag köpte en 2-liters flaska, det blev de glada över.
Sen kickade de vidare.

Argentinska fans på Copacabana. Både dag och kväll.
OBS! Ingen lämplig tid för sandslottsbygge på den playan mellan kl. 13.00 och 20.00.

Brasilianska fans som följer matchen på storbildsskärm på Alzirão i området Tijuca.
Sydamerikanska campare.
Nere på stranden träffade jag camparna från Sydamerika som slagit upp sina tält och husvagnar vid Copacabanas strandpromenad.
Efter ett tag flyttade kommunen deras vagnar och det blev tyvärr ingen fortsättning med det jobbet...

.....Men istället gjorde vi ett större jobb på alla Argentinska campare som kom till Rio inför finalen.

Att fotografera VM-matcherna var inte prioritet nummer ett under detta mästerskapet, jag lade mest krut på reportagen.
Men jag hann med sju stycken matcher i Rio De Janeiro alla fall, varav en var finalen.
Det var gott nog.


Och innan VM drog igång så hann vi med en träningsmatch i São Paulo mellan Brasilien och Serbien (på min egen födelsedag till och med), där jag lyckades få till en trevlig bild på Neymar.

Resten av matcherna följde jag istället på lite olika ställe, varav mitt favorit-hangout var Copacabana. 
Det kvittade nästan att man varit där 3-4 gånger tidigare, det var ganska svårt att misslyckas med roliga bilder när man har attributen sand, storbildsskärm, fotbollströjor och maskeradkostymer att tillgå.
...och så fanns där en kvällshimmel som var för osannolik för denna värld (och då är jag ändå ingen större fan av solnedgångar), men den där himlen alltså...

Supportrarnas kreativa kostymer var det heller inget större fel på.
Dem tog jag porträtt på mot en plåtfond som jag hittade inne på området.
Skall jag vara helt ärlig så var det nog baksidan av herrarnas toalett. 
Men det var nog ingen som märkte det.
20 porträtt ingår i den serien. Här får ni se 8.
Argentinas fans följde jag under två matcher nere på playan.
En match på dagen och en på kvällen.
Jag har nog aldrig förut sett så många människor vara så nervösa samtidigt.
Jag har nog heller aldrig förut sett så många människor festa så högt samtidigt som när de blev klara för VM-final, kolla bara HÄR.

De flesta i Brasilien var dock glada över att de förlorade den.
Dagen efter matcherna var skaran av fans och supportrar både slitna och trötta och jag började fotografera en serie som jag tänkte kalla Sweet Dreams at Copacabana. 
Den serien hann jag tyvärr inte fortsätta med. Det får bli en annan gång. Jag blev för trött.
Jag och Henrik stannade också en natt i São Paulo och gjorde reportage om historien om Liberdade och fotbollskulturen i den japanska stadsdelen. 
En film om det kan du se lite längre ner i det här inlägget.
Det var inte lättjobbat. 
Jag åkte på utflykt med ett japanskt gäng och höll knappt på att koma tillbaka.

Och som alla kanske vet så är de brasilianska folket väldigt troende av svart magi, speciellt inom fotbollen. Det var nämligen en av grejorna som skulle hjälpa dem till guldet.
Ett kort ett reportage om den svarta magin och den afrobrasilianska religionen hann vi också göra...


...och visserligen sköt Chile i ribban i förlängningen mot Brasilien i åttondelsfinalen så lite hjälp kanske de hade just från ovan, men något guld blev det inte. 
Däremot en hel del otur.
Här kan man förresten se min film om den stora förlusten, Brasilien - Tyskland. Den slutade 1-7.


I diverse andra allmänna egna bildjobb och kortare tidningsreportage gick jag på fotbollsträningar och besökte en del favelor.
Ungefär så kunde min vardag se ut i Brasilien.

Visst, jag hade en liten period där jag blev både förkyld och fick lite slut på energi, men annars försökte jag göra något nytt varje dag.
Jag läste ju också att de fanns de i Almedalen som jobbade betydligt tyngre och det var ju betryggande att läsa, jag skulle med andra ord inte gnälla över min arbetsbelastning som jag trots allt kunde bestämma själv.
Det är ju fördelen med att vara frilans.
När förkylningen vara borta körde jag mina vanliga arbetstider igen, 09.00 till 03.00.
Var jag inte runt på arenorna eller i stan så åkte jag upp i ännu fler favelor.
Här i Santa Marta Favelan igen.
Favelorna alltså, de har de finaste utsikterna i hela Rio.

Längst till höger kan ni se en liten upplyst fotbollsplan på berget och precis ovanför den står den upplysta kristusstatyn.

Lite längre ner i favelan satsade man istället på att lysa upp bildjardbordet.

Innan VM drog ingång hade det spekulerats i att demonstrationerna skulle spåra ut under själva mästerskapet. Istället blev det precis tvärtom.
Polisen satte in extra styrkor mot demonstranterna, de hade kravallutrustning som såg ut som om den vore lånad av Robocop, och i princip innan varje demonstration hade börjat så hade polisen avstyrt dem. Ibland alldeles för våldsamt enligt min brasilianska hyresvärd, och det stämmer säkert.

Vi hörde att det varit en del bråk utanför Maracanã under finaldagen men det var inget jag såg något av.
Jag gick på några små demonstationer, men det var inte mer än så, allt rann nästan ut i sanden (låter nästan lite klyschigt med tanke på att Copacabana låg ganska nära).
Men det återstår att se vad som händer igen nu när fotbollsfebern lagt sig.
Problemen i landet kvarstår dock.

En del av filmerna och reportagen som vi gjorde för DN och Sydsvenskan kan man se här nere:
Här har vi Brasiliens premiärmatch på Alzirão:


Reportaget om Neymar:

Reportaget om England:

Reportaget om Liberdade:

Och här har vi en egen lite film jag gjorde när jag körde från São Paulo till Rio.
Min tanke är att summera även VM med lite annat rörligt material som jag inte visat förut, men det får bli en senare fråga.
Imorgon tar jag semester.
Det hoppas jag att även min skånsk-brasilianska kollega Brandão unnar sig.

Nu !!
Nu är det faktiskt HELT slut!


9 kommentarer:

Lars D sa...

Riktigt, riktigt bra jobbat och tack för all inlägg.
Har varit roligt att följa dig.
u kommer turneringsbubblan och den brukar inte vara lika rolig.
Stånga bort den bara!

Njut ledigt!


/LarsD

Daniel Nilsson sa...

Tack Lasse!
Härligt att höra att du gillade bilderna och fint att du tar dig tid att lämna trevliga kommentarer på jobben o bloggen!
Det värmer när man jobbar o sliter!
Tack!
Nu är jag i semester-mode direkt..skall bli intressant att se när turneringsbaksmällan kommer...
//Daniel

Magnus Fröderberg sa...

Otroligt vad du jobbat. Imponerande. Och det är säkert en resa att minnas resten av livet.

Daniel Nilsson sa...

Tack Magnus,
Ja, när man summerar det så här så inser man att man faktiskt hann med en del!
Den här resan blir verkligen ett bra minne!

//Daniel

Anonym sa...

Lysande sammanfattning Daniel! Det var ett fantastiskt VM vi gjorde tillsammans och snart trillar säkert polletten ned att det var något historiskt vi var med om. Din film från 7-1-katastrofen är den bästa jag sett. Den kommer säkert många dokumentärfilmare vilja komma över. Jag älskar sekvensen med bartendern. Den är så jäkla bra! Unna dig nu också en härlig semester med barnen och frun.

Daniel Nilsson sa...

Ja, Henrik, det var inte helt lätt att sammanfatta vårt VM, men när man ser tillbaka redan nu så hann vi ju med en hel del, och det fick ju nästan för snabbt.. Det kommer säkert kännas ännu roligare att kolla tillbaka på det när semestern är slut, och man verkligen kommit ut VM-bubblan. Det var otroligt roligt att jobba med dig, och hoppas vi gör om nåt liknande igen!
Unna dig en bra semester du också, det är du värd!
//Daniel

Ingvar Andersson sa...

Phuuu!
Har haft datorkrasch i 5 dagar och nu har jag äntligen läst in alla dina inlägg och bilder.
Du är en svettig jäkel till att
producera... både bilder och film.
Starkt! Skön semester önskar
Ingvar
P.S var är mitt vykort, som jag vann?

Daniel Nilsson sa...

Hej Ingvar,
Vykortet är skickat från Brasilien för nästan två veckor sedan så jag hoppas det dyker upp snart! Annars får jag maila posten och jaga dem.

Nu är jag på semester i Norrland, så skönt att ta en paus från all VM-yra!
Ha en bra sommar!
//Daniel

Daniel Roos sa...

wow!!!