söndag 13 juli 2014

Brasilien 75 - Åtta år sedan VM-finalen senast



Det har gått nästan exakt åtta år sedan jag var på en VM-final i fotboll senast.
Det var den 9 juli 2006 på Olympiastadion i Berlin. Det var dagen efter att Åsa fyllde 30 år så hennes födelsedag missade jag tyvärr, men hon hade förståelse för det.
Möjligheten för en en VM-final kommer ju inte så ofta.
En 30-årsdag kommer ju inte så ofta heller, men jag var ju hemma när hon fyllde 31 så det var ju bra i alla fall!

Imorgon åker jag ut till Maracanã stadion här i Rio De Janeiro tidigt som sjutton på morgonen, jag bokar ett skåp där jag kan lämna mina grejor, äter frukost och sätter upp mig väntelista hos canon för att låna lite objektiv.
Börjar nästan bli lite nervös nu faktiskt så måsta slänga mig i säng tidigt men klockan är 01.50.
Ganska tidigt ändå för att vara en vanlig dag här i Brasilien.

Bilderna här är från Tyskland när jag var på finalen mellan Frankrike och Italien.
Då jobbade jag på Bildbyrån och det var bara jag och Aftonbladets Andreas Bardell som var de svenska fotograferna på finalen i Tyskland.
Även Roland Bengtsson från Helsingborgs dagblad hade tagit sig in på finalen och satt på läktaren så var vi egentligen tre svenska fotografer på plats den gången.

Imorgon är det bara jag och Niklas Larsson från Sverige kvar.
Vi står både på väntelista till biljett redan men vi får se hur det kommer gå med det där..kommer jag in på läktaren så är jag nöjd.
Kommer jag inte in alls så får jag snabbt ta till Plan B, men det hoppas jag inte.

När jag skickade finalbilderna 2006 så minns jag att jag chattade med min vän Emil Malmborg som då jobbade som bildredaktör på Bildbyrån. Han frågade om jag fått Zidanes skallning på bild och jag hade ingen aning om vad han pratade om. På Olympiastadion hade de ingen TV-skärm så ingen kunde se någon repris och knappt någon hade en aning om vad som hänt förutom att vi såg att han fick rött kort. 

2006 alltså...åtta år sedan.
Tiden går snabbt, det känns nästan som att det var igår.
Imorgon är det dags. Höjdpunkten på de här sex veckorna i Brasilien.



Här sitter jag för övrigt själv på en bild och arbetar. 
Ja, ni ser ju själv vilken fin arbetsmiljö man har runt omkring sig, med konfetti, reklamskyltar och några vakter. Bra.


Inga kommentarer: