tisdag 18 augusti 2009

2006

Åker förbi Berlins Hauptbanhof.
Fönstret på vagnen har inte blivit tvättat under de senaste månaderna och det är skitigt som fanken men jag kan se ut och kommer ihåg hur det såg 2006.
Fullt av folk överallt med flaggor och fotbollströjor.
Ölen flödade och sången skrålade över hela stationen.
Jag satte mig och tog en burgare på det gula M:et.
En tysk snubbe satt bredvid och vi började snacka om fotbolls VM och vilken otrolig fest det blir när det spelas boll.
- En sån här stämning upplever man aldrig någon annanstans!
- Nä, det har du rätt i, sa jag!
Sen gick jag och somnade på en bänk med min kameraväska som huvudkudde och väntade på att tåget skulle komma.
Min bil stod i en annan stad och väntade på mig och jag kände mig som att jag precis hade suttit och jobbat i stekande värme och stressat under en VM match i fotboll.
Med andra ord så doftade jag inte hallon direkt.
..och jag såg ut som jag kommit direkt från vishcan också.
När Tyskarna lirade om bronset var jag tillbaka i Berlin och väntade på finalen.
Jag tog tåget ner till Brandbenburger Tor för att plåta folk som tittade på storbildstv
och jag tänkte på vad tysken på Hauptbanhof sa.
Nä, en sån här fest är det svårt att uppleva på något annat ställe.
Jag kunde inte komma på något annat som kan locka så mycket folk till ett och samma ställe.
Det spelades musik i varenda gathörn och det var första och säkert enda gången jag sett 25.000 tyskar dansa Zorba i samma takt!Nu till nånting helt annat.
3000 m häck om några timmar.

Inga kommentarer: