fredag 8 maj 2009

kameramän?

TT-Bornemann och undertecknad inledde dagen, till vår bådas stora förvåning, med ett dopp i böljan på morgonkvisten.
Inte hade man kunnat tippa något sådant när vattencelsius inte översteg 20 och klockan knappt slagit 08.00 men TT-bornemann sade att man var tvungen när man nu ändå hade vattnet utanför dörren.
Besöket i havet blev således inte långvarigt, men trots allt ändå värt att offra en sovmorgon på.
Dagens fotografiska prestation skriver inte in sig i historieböckerna även om det var skönt att fotografera ute i det stekande portugisiska värmen ännu en dag.
Atleterna höll till på en sida på arenan och solen på den motsatta, vilket nu gjort att färgen i min nacke numera är betydligt mer kulörfull än den i mitt ansikte.
På min högra axel har jag ett fint vitt streck i huden efter kameraremmen och hade man inte vetat bättre så skulle man trott att jag solat ute med bikini.
För oss som var där så var det bara att traska in och fotografera friidrottarna under träning, En lyx kan man tycka, som både sveriges tv och fyrans kameramän utnyttjade till fullo, och nästan bara jobbade med vidvinklar.
En norsk TV-fotograf fick för övrigt den geniala idén att inzooma en extrem närbild på ett blåmärke i de bakre delarna på häcklöparen ovan.
Det fungerade bra att springa fem centimer efter den bakre delen med kameran, tills objektet bromsade, (det gjorde inte kameramannen), och för de norska tv-tittarnas skull så hoppas jag inte att bandet rullade.
"Censur" kommer det att stå i norsk tv.
Friidrottarna känns, till skillnad från vissa bollsparkande grabbar, som vanliga nänniskor.
Så vad vi alla kom överens om var att vi nog gärna skulle stannat ännu en dag.
Eller två.
På torget nedan passade jag på att införskaffa en cowboy på häst till lillgrabben där hemma.
När han packade upp den ur resväskan hade benet ramlat av kusen.
Så var det med den presenten.
Imorse lämnade vi byn med mörkret i ryggen och begav oss mot flyget 04.00.
15.30 äntrade jag svensk mark och 19.00 var jag åter tillbaka i verkligeheten.
Fotboll, Div 1 Södra, FC Rosengård - Kristianstad.
Underbart är kort.
Jag behövde bara vara där en halvlek.

Inga kommentarer: