onsdag 6 juli 2011

Fina firren

För en månad sedan ungefär så kuskade jag Skåne runt med min kollega Kristina Olsson som var den som höll i pennan och blocket under den där resan.
Min kameraväska som innehaft de allehande märkliga dofter genom åren blev denna gång inrökt som en rökad ål och det var väl visserligen på tiden att den fick sig en rejäl tvättomgång efter den där turen.
Fiskarna, som på varje ställe vi besökte, låg och bolmade till sig i en Lützen dimma av rök i de gamla, och några sprillans nya ugnar, är ju som balsam för gommen och man skall ju visserligen inte sticka under stol med att den här rökdoften sitter mer än fint i näsborrarna.
Fast det kanske inte är så passande att alltid gå omkring med den sittandes på kameraväskan i all evighet.
Det här jobbet får jag nog utan längre betänketid lägga till i listan som några av mina mer trevliga jobb, speciellt som man på frågan om man gillar rökad fisk svarar "jajamensan!"
Så här blev några av bilderna från reportagen på rökerierna och resten hittar man i Guiden till Skånes bästa rökerier i det senaste numret av Magasinet Skåne
 

Inga kommentarer: