onsdag 11 april 2012

Konsten att köpa kamera

Jag är själv inget proffs på finesser men måste erkänna att det är väldigt roligt att gå in i en kameraaffär ibland.
När jag under eftermiddagen stod i kö för att införskaffa mig ett minneskort så lyssnade jag på en konversation i bakgrunden från en medelålders man som skulle köpa kamera.
I stora drag så lät det så här:

Mannen: – Jag vill ha en kamera som tar bra bilder!
Säljaren: -Jaa.. jag kan visa dig lite modeller, men det är ju lite upp till en själv också hur man tar dem...
Mannen: -Ah du vet, Min dotter är duktig som fan på att fota. Jag tänkte att hon skulle få en ny i present, men jag vill använda den själv också. Alla kan ju ta bra foto nu.
Säljaren: - Ja, jag kan rekommendera den här, den kommer med ett objektiv från 18-100 mm..så den har ett stort spann..
Mannen: - Jaja jaja, jag var ju inne hos din konkurrent innan också så jag vet en del om kameror, så du behöver inte köra så mycket säljsnack...höhöhö. Jag kan rätt mycket om kameror.
Säljaren: -Nä så klart, jag rekommenderar bara, men den här är bra och hyfsat billig.
Mannen: - Okey okey..höhö..Men det man egentligen vill ha va, det är en kamera som man kan hålla så här (måttar med högerhanden framför ansiktet och vänster handen lite framför, som om han höll ett objektiv).
Säljaren: - Ja, jo det är ju enklast att hålla dem just så.....
Mannen: - Så här va, kameran i höger hand och så vill man ju lätt komma åt bländarringen och skärperingen med vänsterhanden.
Säljaren: Jaa, joooo.. fast jag skulle nog rekommendera att du använder autofokus, det är ju bra och pålitligt, och där finns inte så många bländarringar på objektiven längre.
Mannen: -Jasså, man använder inte manuell fokus... auh fan.. jaha, ja det va ju lite kasst.
Säljaren: -Jo, man kan ju om man vill men det tar ju lite tid...
Mannen: -jaha jaja, jag då vill jag inte använda det...
Säljaren: -Sen beror det lite vad du skall fota, de fasta objektiven är ju ljusstarkare så om du vill fota i en mörk bar eller på en fest så kanske du skall ha ett ljusstarkart objektiv?
Mannen: -Ja, ja!! Man måste ju kunna fota i baren... höhö så ett sånt objektiv måste jag ha. Får jag hålla i den där kameran också, (känner på vikten) Men då kanske man måste ha ett tyngre objektiv, man vill ju ha en jämn vikt på objektiven och kameran.. höhö..

Innan jag lämnade affären så hoppades jag innerligt att han både fick jämnvikt på kameran och objektivet, och att han fann en kamera som tar bra bilder.

Inga kommentarer: