måndag 11 februari 2013

Umeå

Helgen i Norrland är avklarad och den var ju hur rolig som helst.
Inspirerande föreläsningar och roliga kollegor och vänner som man tyvärr träffar alldeles för sällan.
Speciellt att få ett ansikte på flera av dem som man bara ser namnen på i tidningarna.
Lördagskvällen var en fin kväll där några av våra bilder lottades ut och en av mina brottningsbilder från Senegal gick till en trevlig man som hette Gunnar Westergren på Piteå tidningen.
Det var ju fint och eftersom jag pratade en del med honom kvällen innan så var jag glad över att just han fick den!
Speciellt glad var jag också över att många tyckte det var intressant att lyssna på min föreläsning trots att de sa att de var ointresserade av sport, och det blir man ju stolt och glad av att höra! Allt handlar ju inte bara om vem som gör mål...
 Söndagen inleddes tidigt med den entusiastiska Brutus Östling som jag aldrig lyssnat på förut men det där han håller på med är ju bara för fint. Jag tror aldrig tror att jag själv skulle ha tålamodet att ligga i flera dagar i ett gömsle för en bild men jag är väldigt imponerad över dem som har det där drivet att göra det . Han hade en charm Brutus, och en entusiasm som var både rolig och varm.

Åsa tog över projektorn efter Brutus och visade vad hon sysslar med på Sydsvenskan.
Hon visade hur hon brukar jobba och driva igenom sina idéer och det gjorde hon ju bara så bra. Speciellt ett bildspel från Utöya som jag inte sett på ett tag var väldigt gripande och det var en del som sa att de nästan började gråta. Jag håller med. Det var tungt att se.
Här visar hon ett reportage om ungdomar i problemfyllda områden i Malmö....

Och här delar hon med sig och visar upp sin kända idélåda som är prydd med målade blommor och som snart är fylld med både idéer och brev. Hon läste upp några fina brev som hon fått skickat till sig och det var fint att lyssna på.

Innan vi lämnade Umeå så var både jag, Åsa, Chris Maluszynski, David Magnusson och Elin Berge tvungna att närstudera de lokala ungdomarnas motofordon och det var ju nästan givet att vi skulle ta med oss en fin souvenirbild hem tillsammans med dem och deras epatraktorer.
Så här glada var vi över att vara i Umeå den här helgen! 
...och igår åkte vi hem igen.
Med samma flygplan som David Magnusson.
Vi var hyfsat imponerande att vi kunde transportera oss med taxi från hotellet till flygplatsen, checka in vårt bagage, gå igenom säkerhetskontrollen och vara inne på gaten.
Inom loppet av 20 minuter.
Det går snabbt i Umeå!
Det var en riktigt fin helg och vi var väldigt glada och stolta över att få bli inbjudna!
Tack alla som var där!






1 kommentar:

Åsa Sjöström sa...

Det känns skönt att se att David hade lika stor resväska som jag för den korta visiten:)