fredag 18 oktober 2013

De där hotellen !

Eftersom jag under förra inlägget redan var inne och rotade i arkivet efter "fotbolls-VM 2006" så fortsätter jag även nu på samma tema och samma plats.

Denna gången bjuder jag på några av mina tjusiga bostäder under dessa 3 fotbollsveckor. 
En av de lyckade chansningar jag drog till med under min resa till VM var att jag inte bokade ett enda hotellrum i förväg. 
När man trots allt efter varje match var speedad som en trumkanin så fanns det inte mycket bättre att göra än att efter matchen sätta sig i bilen och bege sig mot nästa destination. 

Så här såg några av mina fashionabla sovplatser ut och tittar man ännu länge ner så kan man se hur både jag själv och några av mina fotografiska kollegor såg ut för 7 år sedan.

Hotel Thüringer Hof, Hanover.

 Hotel Akzent Esplanad, Dortmund.

 Hotel Hessischer Hof, i Butzbach. (Någonstans på vägen mellan Frankfurt o Dortmund.)


Hotel Zur Post, Gelsenkirchen


Motel Spessart, Rohrbrunn (Någonstans på vägen mellan Frankfurt och Nürnberg)

 Mark hotel , Berlin

 Hotel Tziros, Auenstein ( Någonstans på vägen mellan Stuttgart och Kaiserslautern)


Hotel Pension Fasanen, Berlin

I rummet ovan fick jag stanna jag i hela fem dagar i väntan på finalen i Berlin.
Hela staden var överbefolkad av turister och fotbollsfantaster så att hitta ett boende för en rimlig peng var nästintill omöjligt, men av en händelse sprang jag på ett litet pensionat mitt i City.
"Vi har ett rum kvar" sa mannen i receptionen, "det är vårt största rum, så det kostar 90€ per natt".
"Taget! " sa jag direkt och bodde i det största rummet under hela min Tysklandsvistelse.
Samtidigt hörde jag att de andra medierna letade rum som låg i prisklass på 3-400 € natt, för det var tydligen de priser de andra hotellen tyckte det var rimligt att ta ut för ett enkelrum när det vankades VM final.


Tittar man noga i den här cirkeln så kan man se min Bildbyråkollega Marcus Ericsson i full koncentration under matchen Sverige-England.


Och här står Scanpix Anders Wiklund och arbetar febrilt under åttondelsfinalen mellan England - Albanien.


För sju år sedan såg Aftonbladets Andreas Bardell, Magnus Wennman och Bildbyråns Marcus Ericsson så här unga ut.


Och i ett fotografdike i matchen mellan Sverige-England hittade man SvD:s Tomas Oneborg.


Innan åttondelsfinalen mellan Sverige-Tyskland var Sydsvenskans Hussein El-Alawi fullt koncentrerad redan innan visseplipan hade blåst igång matchen.


Och själv såg jag ut så här för sju år sedan.
Den där kepsen alltså...den skyddade mig från solen... och den var väldigt gul.

3 kommentarer:

Jonas sa...

Tur att man inte gör så mycke fotboll.
Då hade man väl varit med på bilderna där:-)

Daniel Nilsson sa...

Jag sparar bilderna på dig, i alla fall tills jag skriver om OS nästa gång! haha!

//D.

Peter Holgersson sa...

Mycket underhållande Daniel :-)