lördag 6 november 2010

Mr Z


...för ganska exakt tio år sedan...
Då kom jag in till Arbetets redaktion under ett kvällspass på mitt första sommarvikariat.
Jag hade avverkat en Allsvensk match på Gamla IP i Malmö.
Malmö FF spelade mot något lag och nu, tio år senare, har jag faktiskt glömt vilket lag det var.
Malmös nya hemmaarena, Gamla IP, hade några månader tidigare blivit restaurerad och fixad för att fungera som Malmö FF:s nya spelplan.
Den kunde nu ta in 5000 personer.
Där skulle Malmö FF spela sina matcher.
5000 personer?
Det var vad man ansåg vara ett rimligt publiksnitt som stadens fotbollslag kunde locka i en vanlig match.
På den arenan spelade man en halv säsong. Sen åkte man ner i superettan.
Sen kom man aldrig tillbaka dit igen.

...Jag framkallade mina rullar. Två bra bilder tyckte jag att jag fick och jag var nöjd.
En på Nicklas Kindvall (nedan) och en på den nya killen som verkade lovande.
Nästa dag kom en av redaktionscheferna fram.
"Lysande bilder från matchen. Den gamle och den nya killen! Precis sådana bilder skall vi ha."
Imorgon är det match igen.
Jag kan nog satsa en femma på att det kommer mer än 5000...

Inga kommentarer: