tisdag 2 augusti 2011

En analys.

Bilden: Hotell Victoria, Melbourne, Australien.

På min blogg har jag installerat en så kallad Google Analytics.
I början av denna installationsperiod så tyckte jag att den där analysen var en oerhört fascinerande och spännande upplysningsmaskin.
Jag tror att jag slog rekord i att veta vart i världen mina bloggbesökare kom ifrån, och framförallt om de återkom.
Detta är mindre viktigt nu anser jag och överlåter det till räkneverket här vid sidan att sköta.
Om jag ser att räknesiffran stiger någorlunda per dag och vecka så är jag nöjd.
Ja, ungefär lika nöjd som jag en gång var när jag fick en ledig dag i Aten och kunde titta på Akropolis. 
 Men just idag, och eftersom jag inte besökt Analysen på länge, så tyckte jag att det vore på tiden med en rejäl djupgående statistik på hur det egentligen går med den här bloggens besökare.

Sverige leder. Lätt. 2314 besök under de senaste 30 dagarna.
Landet Tyskland som kniper silverplatsen har en flitigt besöksstatisk där vi får besök nästan varje dag från en liten ort i de södra regionerna.
Bitte Danke säger vi till dessa tyska gäster och lyfter på hatten!
Bilden: Hotell Cosmos, Moskva, Ryssland.
Besök från Ryssland senaste månaden: 2

Under den senaste helgens besök så ser Sveriges tio-i-top lista ut så här.
När jag nu har gjort den här listan så ser jag ju att det inte var så smart att lista en helg eftersom antalet skjuter i höjden på Måndagar, men, men någon gång skall det ju göras.

Från Fredag till Söndag såg det alltså ut så här:
Malmö 77
Stockholm 39
kristianstad 29
göteborg 21

Skellefteå 10
Oskarshamn 9
Gävle 9
Karlstad 9

Kungälv 8
Hässleholm 5
Malmö i topp med en ganska betryggande ledning och även med lite marginal ner till huvudstaden.
Om de mindre orterna väljer att öka på sina antal så skulle de nog lätt kunna jobba sig upp till fjärdeplatsen där besöksnivån verkar vara ganska jämn.
Bilden: Hotell någonstans i Manchester, England.
Besök av Storbritannien senaste veckan: 8

Några av mina mer frekventa städer på det internationella planet är Oslo, New York och en liten håla som heter Fountain Valley i Californien som återkommer relativt ofta.
Under Juli Månad finner vi det mest exotiska besöket från Rio De Janeiro i Brasilien.
Men jag antog att den personen ganska snabbt insåg att han befann sig i Rio och inte vill lägga för mycket tid framför datorn för han har inte återvänt sen dess.
Staden Pelotas, belägen bara några enstaka mil från Rio, slog till med ett besök bara några dagar efter Rio-klicket, men jag är tveksam till om det var samma killle som hade flyttat, för han gav upp efter ett besök den också.

Bilden: Madrid, Spanien
Antal besök från Spanien senaste månaden:

Frankrike har kommit upp som en bubblare under de senaste dagarna med en del frekventa besök och det är ju alltid trevligt att veta att man kopplar av till min blogg med lite baguette och rödvin som sällskap.
Ett nordligt besök från Tromsö gjorde bloggen glad men å andra sidan så förärade Tromsöbesökaren sidan med lika få besök som besökaren från Ouida i Marocko gjorde, dvs 1.
Och den siffran var också lika många som vi hade från Ahmedabad i Indien.
Undrar vem av mina vänner som är där på semester?
Polen, Italien och Grekland har vi också haft besök från, men de går inte upp på tio i topp listan direkt.
Bilden: Gipsy Point, Australien.
Antal besök från Australien senaste månaden: 0


Så hur summerar man ett inlägg som bara handlar om städer och siffror.
Ja, någon bra slutkläm hade jag inte riktigt kommit på när jag började skriva inledningen av detta, så jag avslutar med att skriva 128.415, för det är vad räknaren står på nu när jag släcker ner.
God natt.
Bild: Någonstans i Holland.
Antal besök från Holland senaste månaden: Det vet jag inte, för nu har jag råkat stänga ner den där analytics sidan och orkar inte öppna den igen.

2 kommentarer:

Ingvar Andersson sa...

...och vilken placering har Oxie?
Ingvar

Daniel Nilsson sa...

Oxie ligger på en speciell VIP räknare... De är alltid i topp! =)

//Daniel