lördag 14 december 2013

Silly season

Häromdagen överlämnade mina föräldrar en stor hög med planscher som de hittat på deras vind, men som de med all rätt trodde tillhörde mig eftersom de flesta innehöll något med ämnet fotografi.

I den fina högen låg det en tjusig plansch från vår IOWA-utställning med Biskops Arnö, några spridda Årets Bild planchser från diverse olika år och så rullade jag ut den här eminenta utställningsaffischen med både smala och stora idrottsmän.
Det var ett tag sen jag såg den här affischen!

Silly Season - En utställning om Sport, på Galleri Kontrast.


Utställningen var från 2008 ser jag, så den har några år på nacken, men jag minns när jag och Magnus Wennman bestämde oss för att försöka ha en Sportutställning tillsammans.
Vi hade ju gjort en del mästerskap ihop och bevakat en herrans massa sport var för sig... och till slut så fick vi också Galleri Kontrast att nappa på konceptet med utställning.

I flera veckor, kanske till o med månader ringdes vi på kvällarna, mailade bilder fram och tillbaka, satt o kopierade bilder, hämtade på labbet, och om jag inte minns fel så fyllde nästan Magnus ett av sina utrymme i lägenheteten med hur mycket bilder som helst, innan vi åkte till Kontrast och spikade upp allt.

Galleri Kontrast hade inte haft någon utställning med sport på länge och Sofia Marcetic tyckte det lät som en kul idé. Det var egentligen inte någon större baktanke med bilderna förutom att vi visade en herrans massa bra sportbilder och att det stundade både ett fotbolls-EM och OS några månader bort, så det låg ju rätt i tiden så att säga. Bra sportbilder gick ju hem det också hos en stor publik.

"Varför döpte ni utställningen till Silly Season?" frågade någon, "Mest ett kul namn" svarade vi, "och så är sporten egentligen ganska lustig och oförutsägbar".
En månad senare gjorde förresten Henrik Larsson comeback i landslaget lagom till EM i fotboll och månaden efter hade han tröttnat på landslaget igen. Ja, det var ju ungefär så vi tänkte med det.
Det kom en herrans massa folk till vernissaget minns jag, folk från både när och fjärran, och någonstans har jag nog den där fullmatade gästboken kvar med fina kommentarer.
Den kanske också ligger och samlar damm på någon vind.
Den borde jag också leta fram.

Inga kommentarer: