måndag 16 mars 2009

20 minuter över?

Om du har tid över så kan du passa på att läsa ett blogginlägg av en av mina absoluta favoritfotografer, David Burnett.
Inläggen på hans blogg är inte i den kortaste klassen och tar ett litet tag att plöja igenom men just det här inlägget är verkligen värt att läsa.

Han var i Vietnam 1972 när det släpptes bomber framför ögonen på honom.
Fotografen som satt bredvid honom, Nick Ut, fick bilden på den lilla flickan som var indränkt i Napalm och som sedan blev världsberömd som "the girl in the picture".
David kom dit några sekunder för sent.
Han höll fortfarande på att sätta i film i kameran.
36 år senare träffar han fotografen och flickan på bilden.
Vilken jäkla story... Läs själv...
Klicka HÄR för att komma till inlägget Closing the circle.
Historien från Vietnam börjar ungefär efter halva inlägget... under den svartvita bilden på den amerikanska soldaten.
Som jag skrivit en gång förut så träffade jag David Burnett på OS i Peking och bara var tvungen att gå fram och växla några ord med honom.
Vilken kille.. och vilken energi.
Och vilken glöd för det han gjorde.
Han började visa mig en massa bilder som han tagit och dra en massa historier.
Kolla in hans hemsida också, men den har jag nog tipsat om förut.
Här sitter han och snackar med Jonas Lindkvist på DN under OS.
Stativet använde han till sin storformatskamera.

Inga kommentarer: