onsdag 25 mars 2009

ÖPPEN KLASS

Likt ett hett engelskt parlament så pågår det en livfull diskussion på Lars Darebergs blogg om Magnus Wennmans porträtt bild och om reglerna i Årets bild.
En och annan vågar inte skriva under sina inlägg med namn utan sitter i hemmets lugna vrå och eldar upp sig för att sedan plita ner en anonym arg kommentar som "diska honom"!
Nu jävlar skall de få känna på min vrede tänker dem.
Jag är arg, men de ska baske mig inte veta vem som är arg.
Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Är det så att det är den svenska avundsjukan som egentligen ligger och puttrar i sinnena på dem som inte fick något pris och som nu får utlopp för sina aggressioner ?
Speciellt de som tycker att han skall diskas borde ju komma med mer på fötterna än att han har gjort ett regelbrott?
Hur vet dem i vilken klass Magnus faktiskt HAR skickat in bilderna ?

Enligt en icke alltför opålitlig källa har jag fått höra att EN av bilderna från Magnus bodybuildserie är inskickad i .. just det...ÖPPEN KLASS!
Men det är INTE den bilden som vann pris för årets porträtt.
Den vinnande bilden blev överflyttad av juryn från hans sportreportage som således inte heller fick nåt pris.
Skall han då diskas?
När det är juryn som har flyttat hans bilder?

Magnus hade den bästa kollektion i år. Enligt en jury på TRE personer.
Som min kompis Mikkel sa om Magnus Obama-bilder "Varenda bild ser ut som en ikon! bilderna kommer bli klassiska!"
Mycket möjligt.
Magnus bilder skapar ju i alla fall debatt.

Tråkigt att ingen nämner innehållet dock..... .Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Många höjde också ögonbrynen och pratade om photoshop när Magnus fick pris för sitt reportage om surfaren Freddie Meadows.
Även här är det ingen som vet under vilka förhållande bilderna är tagna, men likväl finns det många som har en åsikt?
Tydligen så gick dessa reportagen också hem i stora tävlingar där juryn är internationell och betydligt hårdare än vad vi är i Sverige vad gäller photoshop.
Reportagen hade utan tvekan en bra story, men det är det som vanligt ingen som diskuterar.

Undrar om David Burnetts storformats bilder från OS i Athen hade ansets som manipulerade?
Han använde ju en storformatskamera.
Det är ju fusk, för en sån har inte jag...?

Jag hörde en gång om en fotograf som lät ett stort dammkorn ligga kvar på bilderna eftersom han inte ville klona på sina bilder.
Men var är vi på väg?
Det där dammkornet är det INGEN annan som ser i verkligheten.
Skall man visa verklighet eller det som kameran visar?

Vid vilken tidpunkt blev det ointressant vad vi berättade...och mer intressant att sätta fast dem som berättar på sitt eget personliga sätt?


2 kommentarer:

Joakim Roos sa...

Bilden skulle flyttats till öppen klass... svårare är det inte. Nu måste den diskas, tycker jag....
Joakim

Daniel Nilsson sa...

jo, det skulle den kanske gjorts.
Vad vet jag.
Men nu var det ju så att JURYN flyttade över den till porträtt klassen.
Synd som sagt att Magnus kommer ikläm.

Reglerna måste upp till diskussion men det jag tycker är tråkigt är att alla efterspel av Årets Bild ALLTID utvecklas till personliga påhopp, speciellt anonyma. Det år tråkigt.