onsdag 17 december 2008

Årets kort?

Årets bilder är inget man hittar bland mina produktioner under de senaste 12 månaderna och efter att ha grävt djupt i systemet så känner jag mig som de pälsbeklädda ryssarna under bandy VM. Var ska jag kolla nu liksom?Kollar igenom OS mappen igen och efter en månad i Kina har man inte många bilder som är unika. Kanske får ihop två, max tre, enskilda bilder men det känns nog mest som att jag griper efter halmstrå.
Och var skall man skicka in dem då? Konstnärlig klass, den är väl borta?Stefan Holm då? Ja, han vann ju inte han heller så den går väl inte.En cykel bild? Näää, nu griper jag efter halmen igen.Det blir nog en panorama serie från OS i alla fall... men sen får nog tjejen kolla igenom och bestämma resterande bilder som jag skall välja ut.
Desto roligare är det att kolla vilken enorm konkurrens det kommer bli i år... speciellt i utlandsklassen.
Många riktigt bra rep i den kategorin. Här är några av mina favoriter.

Foto: Casper Hedberg/Kontinent
konflikten i Kenya... se den HÄR.
Foto: Lars Lindqvist/DN
Konflikten i Georigen. HÄR. (och Klicka sen på länken bildspel lite längre ner på sidan.)
Foto: Hussein El-Alawi, Sydsvenskan - Pilgrimsresa till Mecka, HÄR.

och dessa är inte dåliga heller:

Magnus Wennman, Aftonbladet - valet i USA... HÄR.
Torbjörn Jakobsson, VK - Tatiana, HÄR.
Lars Dareberg, Sydsvenskan - Tough Guy, HÄR.
Robert Henriksson - Stefan Nystrand, HÄR
Joel Marklund - Susanna Kallur-bilder, HÄR
Martin Von Krogh - Kongo, HÄR
Åsa Sjöström, Sydsvenskan - USA, HÄR
Linda Forsell, SvD - Georgien, HÄR
Paul Hansen, DN - Kongo, HÄR
..Och några som jag också tipsat om förut men som har gjort bra reportage:
Kalle Melander - Ghana, HÄR
Ola Torkelsson - Valet i USA och Darfur, HÄR

Jag har hört rykten om att Johan Bävman kommer med ett reportage som är något alldeles extra. Min tjej kom hem och sa att det var något av det bästa hon sett. Och det är det säkert också. Han är grym Johan.
Ovanpå dessa så kommer alltid Åke Ericsson, Anders Hansson, Jonas Lindkvist och några till alltid med något superbt, men det hittar man inte på nätet. Än i alla fall.

Mitt inte så skarpa öga har faktiskt undgått att se några riktigt bra Sverige reportage i år, men det smäller nog Biskops Arnö eleverna in med när det är dags att dela ut statyerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst längtar man efter något NYTT namn i prislistorna?
Din lista består ju inte direkt av nybörjare.

Daniel Nilsson sa...

Hej anonym!
Nä, det är inga nybörjare direkt!
Men eftersom Biskops Arnö nu satsar på Sverige reportage som avslutnings projekt så kommer de säkert ha gjort flera bra reportage!
Tyvärr har jag inte hittat några av dem och kan tipsa om det!

De som jag listar här är bara några av dem som jag hittat på nätet och som jag tycker har gjort bra grejor i år!
Kanske är det så att de fotografer som gör mycket också lägger ut sina grejor på sina sidor så man kan kolla på det.
Men kom gärna med fler tips!
//Daniel

Anonym sa...

Vad är Sverige reportage?
Menar du Sverigereportage?
Kramar!
M.