torsdag 25 februari 2010

Österrrikisk cliffhanger

Georg Diner är min kollega från från göklandet som under gårdags eftermiddagen höll på att sluta som österrikisk blodpalt i den alpina backen.
Diner svänger sig väl med de svenska orden och när vi båda slår oss ner på sittliften som transporterar fotografer och annat löst folk nerför backen så tycker en kanadensisk kvinna att den lilla gnutta plats bredvid Diner, mig själv, våra objektiv och våra kamera väskor är tillräckligt stor för henne att trycka in sig på.

"SCHEIZE!!" är det tyska skällsord som dundrar över alperna innan liften tar fart och herr Diner ligger som ett kastat spjut i den 30 cm breda sittliften.
Hans väska hänger halvt ner i stupet, hans 300mm hänger utanför och dinglar som en vindruvsklase och två österriska ben sprattlar fritt i luften.
"Why the hell did you need to sit down?" är Diners öppningsfras till kvinnan som lugnt replikerar "Oh im sorry.. do you want me to hold something?"
"yes! You can hold on to ME!!"
Diner skiftar språk och svänger sig på svenska och orden som kommer ur hans mun är inte lämpade för att plitas ner på denna blog.
"Daniel, jag sitter inte, jag ligger i liften, du måste hålla mig kvar!" darrar Diner och de österriska sömmarna på hans jacka är gjorda av bra fibrer när jag med full kraft håller honom kvar i liftstolen.
När vi landade var hans panna allt annat än torr.
Sen tog vi bussen tillbaka och skrattade åt eländet.

2 kommentarer:

Claes Hall sa...

Va? Kunde du inte ta en bild på spektaklet?

Daniel Nilsson sa...

Kunde inte ens ta upp kameran.. så fastklämda var vi! :-)