lördag 22 mars 2014

Good ol´ days..

Jag ser att en av mina gamla bilder på Markus Rosenberg rullar på en reklampelare vid centralstationen i Malmö.

Då blir man ju nästan påmind om de gamla goda tiderna när man bevakade MFF varje match, på varje läger, på kvalet till Champions Leauge, till Europa Leauge och Royal League och allt vad det var.
Det känns som att det var ett tag sen den här bilden togs visserligen.
Runt 2005-2006 nånting skulle jag tro.

För övrigt så hittade jag en hel del bilder på Markus Rosenberg när jag slog upp mitt "fotografnamn + Rosenberg" i Bildbyråns arkiv.

Jag minns att ett av mina allra första jobb jag gjorde för Bildbyrån var att åka på läger med MFF till Turkiet. Det gjorde jag efter att ha varit anställd i 5 dagar.
Rosenberg hade precis gått tillbaka till MFF från Halmstad och han skulle ju självfallet specialfotograferas under lägret.
Det spelades också någon turnering där som var sponsrad av någon turkisk öl och MFF vann hela rasket.
Om de fick någon öl minns jag inte men en stor pokal fick de med sig hem.
Finalen avgjordes på straffar och det var en rolig första resa.
De hade ett roligt lag då, Niklas Skoog och Joseph Elanga höll rätt mycket låda där under lägret.
Här står Rosenberg på hotellområdet.
I Juni samma år kastade Rosenberg av både tröja och shorts och hyllades på Malmö Stadion när han gjorde sin sista match för MFF eftersom han då kritat sin signatur för holländsk storklubb....
Han lämnade således planen och allsvenskan i bara strumpor och kalsonger.
Men just de där bilderna blev faktiskt inte så jättekul märker jag när jag tittar i arkivet.

Sen tog det inte så lång tid innan han dök upp i Ajax mundering och där fotograferade jag också honom en hel del, och om jag inte har helt fel för mig så var nog detta hans första mål i Ajaxtröjan.
Jag tror det kom i en match mot Bröndby, av alla ställen.

Lite senare under 2005 var jag på ett landslagsläger i Sydkorea och då hade Rosenberg anslutit till landslaget.
Under plåtningen med spelarna fick man ta till den mest sydkoreanska miljön man kunde finna utanför svenska landslagets hotell och vad det står på den här skylten har jag tyvärr ingen aning om.
Nu vet jag inte ens om man får går ut med spelarna längre, det var ju som sagt ett tag sedan jag var på en sån här landslagsresa.

...Och jag tror att jag har rätt om att det faktiskt var så att hans första mål för Sverige faktiskt kom under just den där matchen mot Sydkorera.

Jag minns i alla fall att den sydkoreanska publiken under den där matchen var fullkomligt hysteriska.
De var inte tysta en mikrosekund under 90 minuter.
Maken till galnare fotbollspublik än sydkoreaner får man leta efter.

År 2008 hade Rosenberg flyttat runt i Europa och hamnat i Tyskland då åkte jag tillsammans med Aftonbladets (Numera Expressens) Mattias Larsson ner till Bremen i Tyskland, där Rosenberg då spelade, och gjorde ett featurereportage om honom för Sportmagasinet inför EM 2008.
Bilen dit, en övernattning, gjorde reportage, hem igen.
Snabb resa.


Senast jag fotograferade honom var inför 2012 då jag gjorde samma grej med Aftonbladets Johan Flinck då vi intervjuade honom inför EM i Ukraina 2012.
Då var Rosenberg och några spelare i Malmö och tränade lite bakom stadion.
De bilderna vet jag inte var de är någonstans... de ligger nog på en hårddisk på kontoret någonstans.
Rosenberg har alltid varit en trevlig kille, och det kan bli lite trevligt nu när han nu kommit åter till Malmö FF igen.
Min gode norrländska kollega Nils Jakobsson har för övrigt fotograferat honom på omslaget till Aftonbladets allsvenskan bilaga. Kolla in det vet jag.

Konstigt att hela den här flashbacken kom av den där reklamskylten på Centralstationen....

2 kommentarer: