lördag 14 juni 2014

Brasilien 15 - Alzirão - Rio´s största fotbollsfest


Idag publiceras mitt och Henrik Brandão Jönssons reportage i DN och Sydsvenskan som vi gjorde  från Alzirão i stadsdelen Tijuca.
En historia som inleddes 1978 med att 15-åriga Ricardo Ferreira råkade avfyra en raket inomhus. Hans mamma blev inte vidare glad över detta tilltag, vilket i sin tur ledde till att han fick plocka ut sin TV på gatan för att kunna se klart matchen med det Brasilianska laget.

Till följande match började det samlas folk runt hans lilla TV och inför nästa VM beslöt de sig för att fortsätta med TV:n på gatan.
Inför VM 1990 i Italien införskaffade man istället en storbildsskärm och en massa folk började strömma till gatan.
Numera är Alzir ão ett av Rio De Janeiros absolut hetaste tillhåll för fotboll.
Till Copacabana går de flesta turister.  Brasilianarna går till Alzirão.
15-åriga Ricardo Ferreira är numera 51, och en av de ansvariga för evenemanget som utmynnade från den snedtända raketen.

Här nedan kan man se en film och i dagens tidningar kan man läsa hela reportaget.


Det här var en av de roligaste fotbollsmatcher jag varit på och en av de finaste bildmässigt.
Ljuset från storbildsskärmen skapade ett enormt fint ljus på de som stod längst fram och alla var otroligt fokuserade och nervösa.
Jag blev rätt nöjd med min kväll måste jag säga.
Tittar man på filmen så kan man se ännu fler bilder och här nedan finns ännu en hög som inte kom med, i varken tidningen eller filmen.




























2 kommentarer:

Lars D sa...

Riktigt snyggt! Härligt att se.
Det går att göra mycket utanför arenorna (förmodligen mer) så bara kör på!

/LarsD

Daniel Nilsson sa...

Kul att du gillar det kompis !
Alltid lika kul att få kommentarer på det man gör!

Ja det finns mycket att göra runtomkring.. har några andra roliga grejor jag jobbar med, men de kan jag inte visa än...
Man ni får se om ni hänger med här!
:-)

//D.