fredag 27 juni 2014

Brasilien 39 - Favelan bakom knuten


Innan jag åkte hit, och under tiden jag varit här i Brasilien, har jag letat upp en del ställen som skulle verka bildmässiga och bra att besöka under mina sex veckor i landet.

Ett av ställena, som visserligen besökts av många fotografer redan, är fotbollsplanen i en favela där Rooney, Neymar och Messi skulle vara avbildade runt hela planen.

Den favelan hade jag tänkt besöka någon gång om jag fick tid över och eftersom det inte stod något större reportage på schemat idag så tyckte jag och min Malmökamrat Dragan att vi kunde åka dit.

Redan för några dagar sedan tog vi reda på vart favelan låg och det skulle visa sig att vi inte behövde åka så långt.
Gatan upp till favelan var nämligen samma gata där vi äter våra frukostmackor och dricker vårt kaffe varje morgon.
Tavares Bastos favela startade med andra ord 50 meter bakom vårt eget hus.

Tillsammans med Dragan och tio andra personer tryckte vi in oss i en taxibuss och åkte längst upp till toppen. Vi åkte förbi en fin konstgräsplan som låg fint mitt i favelan och vi åkte förbi den ena fina väggmålningen efter den andra.
Det skulle visa sig att hela favelan var utsmyckad med otroliga och fantastiska fotbollsmålningar.

När vi så kom fram till toppen så undrade vi var planen skulle ligga och efter att vi frågat på knacklig portugisiska så tog en dam med oss i en smal gång mellan de typiska favelahusen i tegel. 
Vi gick upp för en trappa och genom ytterligare en smal uppgång

Och där..inklämd mellan husen, där låg den!

Visserligen var Neymar och Rooney övermålade med blå färg och en brasiliansk flagga.. . men det var fint att hitta planen ändå.

På planen sprang två pojkar och spelade boll med sina pappor och från husen var det lite då och då någon som tittade ner på vad som pågick på planen.






En äldre dam visade gick också iväg och visade mig vägen upp i sitt hem där jag från hennes balkong  där jag skulle kunna få en fin bild över planen.
Och nu kanske man kan fråga sig varför jag har en del bilder i svartvitt och några i färg ?
Det bara blev så.

Dragan visade sina fotbollskonster med barnen och efter en kort konversation med de äldre herrarna utanför planen så blev vi varsle om att man "absolut inte skall se på fotboll på Ipanema eller Copacabana...det är bara för turister, fotboll skall man se i en favela!"
Och så fick vi tummen upp för att vi kommit och besökt dem.
Så dit kanske vi återvänder igen.

På vägen ner gick vi förbi alla målningarna och njöt av hur fint och lugnt det faktiskt var i favelan.
Som en liten by utanför Rio, trots att det låg mitt i centrum.

Alla personer vi träffade och pratade med var glada och lugna och tyckte det var spännande och roligt att vara med på bild.
Och förutom alla väggmålningar som vi passerade på nedvägen så träffade vi också en hund som var väldigt nyfikna på oss genom sitt väldigt blåa hus och hjärtformade staket.

  
 

Vid ett av ställena träffade vi även en liten pojke som mer än något annat ville prova min kamera och det fick han väldigt gärna göra.

När jag så läst in bilderna lite senare i datorn kunde jag räkna in 179 närbilder på mig själv.
Grabben blev i alla fall väldigt stolt och glad och tyckte det var väldigt kul.
                      
  

Jag hittade en bra grej som passar in till ett av mina projekt där uppe i favelan så jag kommer med all säkerhet åka dit igen.
Kanske borde man till och med se en match däruppe ?

4 kommentarer:

Lars D sa...

Snyggt och roligt!
Men blanda inte:-)

/LarsD

Daniel Nilsson sa...

Tack tack!

Ja, det där blir inget reportage så blandningen fick kvitta lite... mest en kul dag för att se vad det kan leda till !
Men kanske åker jag upp igen, jag får se vad tiden blir.

//D.

Patrik sa...

Vilket inspirerande inlägg! Snubblade in på din blogg via Plåt-Niklas!

Det är så kul att få ta del utav ert perspektiv av VM då man själv är foto-nörd, men inlägg som det här då det även handlar om människor som glatt välkomnar en annan från andra sidan jordklotet och delar positiv energi - det värmer extra!

Daniel Nilsson sa...

Tack Patrik!

Vad trevligt att höra! Försöker skriva om lite allt möjligt bakom de stora matcherna, kul att det uppskattas!

//D.