söndag 1 juni 2014

Brasilien !

Om man inte vet vart jag är på väg så skulle man på bilden nedan kunna tro att jag sitter här med en drink och väntar på att stiga på planet till Island.

Men den här visar istället att jag dricker min vanliga kaffe på Kastrup som jag varje gång (inte med glädje) betalar sisådär 45 danska kronor för och det är ju inte helt gratis.

Min slutdestination skall inte gå till Island men däremot till en destination som jag längtat efter i några antal år och egentligen mest sedan i början på December förra året då jag fick klartecken att åka iväg.
Min kompanjon Henrik Brandão Jönsson möter upp i Rio De Janeiro och när jag satt min fot på brasiliansk mark tutar vi direkt iväg på reportage och dessa kan man följa om man prenumererar på morgontidningar från Stockholm eller Malmö.

Det var 64 år sedan Fotbolls-VM gick i Brasilien och i finalen år 1950 förlorade brassarna mot Uruguay.  Det gick helt enkelt inte som det skulle den gången och nu kan man räkna med att Brasilien vill ha ett guld.
Det ryktades om att det var över 200.000 i publiken den där gången på den klassiska Maracãnastadion, men numera rymmer den bara runt 75 men det känns överkomligt det också.

Har man läst Henriks bok "Gräset är alltid grönare i Brasilien" så kan man få hela historien om finalen och efterspelet med Brasiliens målvakt Barbosa som i princip fick ta på sig hela förlusten.
Den boken borde man läsa även om man inte är fotbollsintresserad. 

När jag nu lämnar Sverige så återkommer jag inte på svensk mark förrän den 16 Juli. 
Så från och med imorgon startar jag mina 45 dagar i Brasilien.  
Det skall bli förbaskat roligt.
Jag började med att trixa in 7 kilos extra övervikt i bagaget och handbagaget vägde de inte ens. 
Det vägde minst 20. Alltid nåt.
Nu är det Boarding ! Nu så!





1 kommentar:

Ingvar Andersson sa...

Kör hårt!
Lycka till!
Skall bli spännnade att följa dig i blaskorna.
Ingvar