lördag 28 juni 2014

Brasilien 41 - På toppen av Rio De Janeiro



Just idag kändes det lite märkligt när man steg upp och skulle äta frukost.
Det var den första spellediga dagen under VM och jag hade faktiskt ingenting planerat.

Mitt och Henriks reportage om Holland publicerades i Fredagstidnigen och vårt reportage om svart magi till Lördagens tidning var redan färdigt och lämnat.

Dagens enda rätta idag var således att bege sig ut på turistäventyr...

Tillsammans med mina Malmökamrater Dragan och Viktor gjorde vi den största turistattraktionen i Rio, om man bortser från kristusstatyn... vi satte oss på linbanan och åkte upp på sockertoppen.

För mig som är någorlunda höjdrädd var det här äventyret inget vidare, i alla fall inte efter den första linbanan, men det släppte ganska snabbt och den ständiga tanken på att jag skulle falla över räcket försvann efter nån timme eller två.

Det låg en fin dimma över Rio De Janeiro idag men vi kunde inte avgöra om det berodde på värmen eller smoggen.. men vi insåg i trots allt att vi befann oss på berget under rätt tidpunkt på dagen.
I alla fall bildmässigt.







Ni ser ju här nere... den där dimman ligger ju fint över Rio De Janeiro och på berget mitt emot står kristusstatyn och vakar över staden.
En sak har jag lärt mig efter två veckor i Rio..jag är ju ingen fotograf som gillar solnedgångar och natur, men när solen går ner i Rio... den himlen, den är magisk.







Innan jag lämnade Sverige så fick jag vänligt nog låna en massa objektiv av Canon.
Det här fisheye objektivet kom bra till pass under VM:s första match på Maracanã stadion och även idag faktiskt.

3 kommentarer:

Lars D sa...

Vackert!
De där TV-masterna eller vad det är borde någon stadsarkitekt ha en pungspark för!
Kör hårt!

/LarsD

Daniel Nilsson sa...

ja, de där TV-masterna ligger nog på det absolut sämsta stället i hela Rio...haha!

//D.

Åsa Sjöström sa...

snyggaste selfien någonsin! borde byta ut din profilbild mot denna på fejjan :)