måndag 15 oktober 2012

Ringblixten

Under de år jag arbetade som anställd på Bildbyrån så låg det en rejäl ringblixt i i källaren och skräpade.
Jag använde den under några få tillfällen men om jag skall vara ärlig så hände det inte alltför ofta (varav det HÄR var ett av få).

När jag nuförtiden jobbar som min egen chef så tog jag ett enhäligt beslut att införskaffa mig en egen och nu har jag faktiskt börjat gilla den där runda ringen som jag fäster på mitt objektiv.
Den skänker både mig och mina bilder något annat än vad jag är van vid.


För några veckor sedan gjorde jag ett jobb för Magasinet Ingenjören, där min duktiga vän Anna Simonsson arbetar som både redaktör och fotograf.
Jag hamnade i en miljö som var allt annat än renodlad och min ringblixt fick göra själ för de slantar jag pyntat upp för den.

Jag börjar gilla det här med blixt och speciellt när man alltid på något sätt strävar efter att hitta en berättarteknik som kan vara något annat än de bilder som man alltid förväntar sig att man skall lämna.
Jag tror på tanken att man måste försöka förnya sig, prova andra saker, hitta andra bildstiler och inte fastna i samma gamla teknik eller bildspråk som man alltid kört i.


Nedan kan man se hur två av uppslagen såg ut i tidningen från det reportaget och vill man se fler så kan man bara klicka sig in på Anna och Linus Blogg där Anna skriver fint om det hela. 
Hennes egna bilder som hon förser tidningen med går ju inte av för hackor dem heller. 
Eller varför inte bläddra i en Ingenjören direkt på nätet HÄR.
Det är ett väldigt snyggt magasin måste jag säga.




Inga kommentarer: